Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Sodomkovo Aero se představí v červnu, barva je tajná

  11:11aktualizováno  11:11
Když škodolibí úředníci Bejšovec a Voborník namluvili svému důvěřivému kolegovi, že vyhrál milion korun, začal titulní hrdina filmu Valentin Dobrotivý nerozumně utrácet. Kromě vily si koupil také luxusní vůz Aero 50 Dynamik.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

Auto, které vysokomýtský karosář Sodomka vyrobil v sérii pouhých sedmi kusů, je totiž vozem pro milionáře. A právě takový vůz se letos vrací domů. Muzeum ve Vysokém Mýtě totiž dokončuje nákladnou rekonstrukci jednoho z exemplářů Dynamiku.

"Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy. Nám se podařilo jeden z nich získat,“ říká ředitel muzea Jiří Junek.

Kabriolet na podvozku aerovky vyráběný v letech 1939 až 1940 patřil mezi vrcholná díla karosáře Josefa Sodomky. Už ve své době vzbuzoval pozornost výraznou aerodynamickou karoserií s kapkovitými blatníky a luxusním vybavením interiéru.

Všech sedm vozů má za sebou vzrušující historii, která ale většinou končí ve šrotu. "Dochoval se jen ten náš a vůz, který se v šedesátých letech dostal do Arizony. Proto také později Dynamik získal přezdívku Arizona,“ vysvětluje Junek.

Karel Jičínský ve své knize Automobily Aero píše, že americký vůz je právě ten, který si zahrál ve filmu Valentin Dobrotivý s Oldřichem Novým.

Auto patřilo architektu Františku Loudovi, který jej po válce přenechal svému příteli profesoru historie na univerzitě v Coloradu.

Ten si v prosinci 1945 vůz odvezl z Čech domů. Později však auto změnilo několik majitelů a podle Jíčínského nakonec téměř deset let stálo v arizonské poušti.

"Je to spíše jen legenda. Auto zřejmě stálo na zahradě svého posledního vlastníka, který se o ně nestaral. Nakonec vůz objevil majitel muzea Hawk Collection v Kalifornii, které má jednu z největších sbírek historických aut v USA,“ říká Junek.

Američané vůz zrenovovali a dali mu červenočerný design. Podle Junka ale vynechali spoustu detailů a i barevná kombinace prý neodpovídá době.

"V době vzniku Dynamiku se používalo jen jednobarevné provedení vozů. Náš zrenovujeme zcela věrně. Na karoserii jsem našli část původní barvy, ve které jej v červnu představíme,“ říká Junek. Skutečnou barvu muzeum tají, dodává však, že bude řadu lidí šokovat.

Muzeum koupilo svého Dynamika před dvěma lety od veteránisty z Českého Dubu. "Majitel koupil vůz od lékaře, který působil na Liberecku, ale pocházel z Hradce Králové. V šedesátých letech auto získal od svého pacienta, který kdysi pracoval ve značkové opravně Aero v Hradci,“ vypráví Junek.

Od šedesátých let ale Dynamik na vlastních kolech nevyjel. Těžký vůz dostal na úzkém podvozku na Liberecku zabrat a s rozbitou převodovkou dlouhá léta stál v kůlně. I do vysokomýtského muzea dojela aerovka raritně - jako hromada dílů na přívěsu taženém za trabantem.

Ale Valentin Dobrotivý by si dnes asi Dynamika nekoupil. Jeho milion by totiž stačil jen na pořizovací cenu, za kterou jej muzeum získalo. "Náklady na renovaci dosáhnou 850 tisíc. Opravy za většinu této částky má již Aero za sebou,“ říká Junek.

Vůz muzeum představí v červnu na 1. ročníku festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.