Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Tatra V855: Hitlerovy saně jezdí v Jeseníkách

aktualizováno 
Funkčnost repliky bojového vozidla, které měla kopřivnická továrna Tatra během druhé světové války vyrábět pro Wehrmacht, otestoval její tvůrce Vítězslav Hinner na jesenickém sněhu v okolí Karlova pod Pradědem. Cenu unikátního vozidla, sestrojeného podle fotografií a obrázků, nechtěl Hinner prozradit.

Aerosaně Tatra V855 | foto: Ecorra

Nyní odjede "snowboarďácká" tatrovka s vrtulí nazývaná Hitlerovy saně do muzea Lane Motor v americkém Nashvillu.

O osudu původních aerosaní značky Tatra se moc neví. Z dochované dokumentace je ale zřejmé, že si jejich vývoj v Kopřivnici objednalo nejvyšší velení německé armády během 2. světové války, údajně prý sám Adolf Hitler.

Aerosaně Tatra V855

Srtoj vycházející z osobního vozu Tatra 87 měl pomoci v pohybu především průzkumným jednotkám, které se přesunovaly přes rozlehlé sibiřské pláně. Výrobě ve velkém ale zabránila porážka německé armády u Stalingradu a dopravní prostředek poháněný dřevěnou vrtulí už nebyl prioritní záležitostí.

"Na světě existují jen dva kusy tohoto vozidla, v tom prvním je už původní pouze motor, druhý je ten náš," řekl dnes Hinner, který "sáně" tvořil tři roky. I když se plná funkčnost od repliky neočekává, bylo podle něj dobré vyzkoušet, zda sněhové nástrahy sněžné vozidlo zvládne. Proto vyrazily aerosaně naposledy v úterý na vyjížďku po jedné ze sjezdovek v Jeseníkách. 

Aerosaně Tatra V855

"Původně je chtěla Hitlerova armáda využívat na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidlo, ale vzhledem k událostem je nikdy nestihla nasadit," vysvětlil Hinner. I v Kopřivnici byl podle něj vyroben jen jeden prototyp a údajně nikdo neví, zda fungoval.

"V roce 1997 jsme saně vystavovali ve Francii a tam jsem se s majitelem Lane Motor Museum, které má na 340 exponátů, setkal. Rozhodl se, že saně chce, a několik let usiloval o postavení věrné repliky," říká ředitel kopřivnického muzea Lumír Kaválek. V kopřivnickém Technickém muzeu je uložen prototyp osobního vozu na lyžích a s vrtulí.

"Majitel muzea se přijel na první testy podívat. Nebude přece kupovat zajíce v pytli," dodal ředitel. Nová dvoutunová replika odjede vlakem do anglického Birminghamu a přes oceán ji přepraví v lodním kontejneru.

Aerosaně Tatra V855

Aerosaně mají hned dva volanty. Jedním se lyže otáčely a druhý pak umožňoval jejich naklánění na hrany. Toto technické řešení čtyřmístným saním dovolilo snadné kličkování. Motor dovolil stroji, aby na rovných úsecích dosáhl až osmdesátikilometrové rychlosti.

"Dnes tento unikátní výrobek dokumentuje širokou škálu a rozmanitost konstruktérské práce v Tatře. Patří k nejcennějším exponátům podnikového technického muzea," uvedl Kaválek.

Šestačtyřicetiletý Hinner se restaurování veteránů věnuje již šestnáct let a rukama mu prošlo přes sto automobilů. Než založil firmu Ecorra, která se stavbou replik tatrovek zabývá, pracoval v kopřivnické automobilce ve zkušebně nových vozidel.

Aerosaně Tatra V855 v číslech

Aerosaně byly řízeny dvěma páry lyží pomocí většího volantu. Pohyb byl umožňován tlačnou vrtulí a mechanicky ovládán bubnem pomocí kardanové hřídele. Buben sloužil zároveň jako brzda. Ruční brzda působila na zadní lyži. Vyroben byl jediný kus.

Motor TATRA 87 (zážehový) V8 (OHC) vzduchem chlazený
Objem motoru 2968 cm3
Výkon motoru 75 HP /55kW/
Spotřeba 13 l /100 km
Maximální rychlost 80 km/h

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.