Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní tatrovka, podle které okopírovali brouka, je k vidění v Brně

  10:30aktualizováno  10:30
Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. Tatra V570, která stála Ferdinandovi Porschemu při návrhu legendárního volkswagenu modelem, je právě k vidění v Brně.

Dílo konstruktérů Tatry znamenalo přelom v oblékání automobilů. Karoserie předválečných aut byly hranaté a bachraté na aerodynamiku jejich tvůrci nedbali. A právě Tatra V570 byla jedna z vůbec prvních, na kterou konstruktéři při stavbě aplikovali zkušenosti ze zkoušek aerodynamiky v leteckém průmyslu.

Aerodynamika pro rychlejší jízdu

Tatrováci zjistili, že proto, aby jejich auta uměla jezdit rychleji, není třeba jen zvyšovat výkon motoru, stačí auto obléci do správně tvarované karoserie. A tak vznikly světoznámé proudnicové tatrovky. "Pětsetsedmdesátka" vznikla v jediném exempláři v roce 1933. "Až do 3. ledna je k vidění v hale Bongo Brno v Horních Heršpicích," zve organizátor expozice Jan Škraňka.

"Návrh základní koncepce vozidla předložil konstruktér Erich Überlacker, který již předtím pracoval na vozidle T 57. Ředitel automobilky Ledwinka Überlackera několikrát kritizoval a hrozilo mu propuštění z továrny. Na poslední chvíli a ve velmi krátkém čase předložil Ledwinkovi návrh aerodynamického automobilu s využitím splývající zádi k umístění celé hnací části vozidla," popisuje okolnosti vzniku jedinečného konceptu server aerotatra.czweb.org.

Ledwinka celý koncept rozpracoval a dotáhl do konce. Konstruktéři se snažili dát autu boční tvar blízký profilu křídla letadla.

Inspirace pro Porsche

O pohon se staral nový, ležatý, vzduchem chlazený, osmnáctikoňový dvouválec (objem 854 ccm) spřažený se čtyřstupňovou převodovkou, obojí uložené za zadní nápravou v nízké zádi. Dodnes tuto architekturu využívají sporťáky Porsche. Motor rozjel lehké malé auto až na osmdesátikilometrovou rychlost.

Porsche a Ledwinka se přátelili, když první jmenovaný dostal zakázku na vytvoření malého auta, které mělo motorizovat Německo, inspiroval se právě u převratné nové tatrovky. Když se v roce 1938 představil brouk, byl až nápadně konstrukčně podobný tatrováckému prototypu.

"Právě podobnost vedla k soudní při továrny Tatra Kopřivnice a KdF (dnešní VW). Soud přerušila válka, obnovil se však v šedesátých letech. Vyřešilo jej až přiznání Ferdinanda Porscheho ke kopírování některých konstrukčních a designových prvků," doplňuje organizátor brněnské výstavy.

Díly dvoudveřové karoserie 3,8 metru dlouhého unikátu jsou uchycené na dřevěné kostře. "Dělal ho ručně kovář, díly karoserie nejsou lisované," popisuje Škraňka. "Kožená střecha je i po sedmdesáti letech dokonale zachovalá a elegantní. Boční ona jsou lepená ze dvou skel, stejně jako u moderních aut."

Po zkouškách Tatra auto prodala soukromníkovi, který s ní jezdil třicet let, poté ho automobilka odkoupila zpět a dnes je hvězdou stálé expozice kopřivnického muzea.

Jediný exemplář přepravovali na výstavu do Brna neoznačeným náklaďákem. "Aby bylo nenápadné, stejně jako když převážejí drahé supersporty," vysvětluje Jan Škraňka.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.