Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikáty z archivu BMW: kabrio M5, které překvapí i znalce

aktualizováno 
V šuplíku s nápisem M5 jsou v archivu BMW schované zajímavé a bohužel nerealizované projekty. Před dvaceti lety se plánovala dokonce ostrá verze pětkového kabrioletu. V roce 1989 byl internet ještě v plenkách, možná i proto zůstal tenhle unikát dodnes utajen.

BMW M5 (E39) Touring a BMW M5 (E34) Convertible | foto: Autocar

25 let BMW M5

Pětkových BMW už se vyrobilo 5 555 555 a raketové M5 patří mezi kultovní sportovní modely. Ostré verze pětkových BMW už se vyrábějí pětadvacet let. Vše začalo s BMW řady 5 v polovině 80. let, označovaným jako generace E28. K mání byla v klasické verzi sedan (v generacích E28 a E39). Ve verzi, která se odporoučela z výroby s loňským rokem a v druhé generaci (E34), jste ji sehnali i v kombíkové variantě.

Mnichovská automobilka odhalila fanouškům značky unikáty, které schovává v depozitáři. Pro ženevský autosalon v roce 1989 chystala kabriolet odvozený z řady 5 a to rovnou v ostrém "eMkovém" provedení. Fotogalerie BMW M5 (E34) Convertible ZDE

Archivy prozrazují, že se vedení BMW rozhodlo celý projekt zastavit pouhý týden před zahájením autosalonu. BMW M5 Convertible šlo pod zámek a to už prý byly vytištěné katalogy a otevřená pětka už znala i své místo na ženevském stánku. Otevřená pětka by prý ubírala zákazníky úspěšné a lidovější řadě 3 ve verzi Cabrio.

M5 měla v té době 3,5litrový šestiválec s výkonem 315 koní. V roce 1992 prošla posílením na 340 koní díky zvětšení objemu na 3795 ccm, s ním zvládla sprint z nuly na stovku za 5,9 sekundy oproti původním 6,2.

Aby překvapení nebylo málo, ukázalo BMW světu také jedinou kombíkovou M5  generace označené E39. Ani s tímto originálem se automobilka nikdy nepochlubila. Důvod, proč se nedostala do sériové výroby, automobilka neprozradila.

BMW M5 (E39) Touring

Bavorský superkombík má pod kapotou osmiválec 4,9 litru s výkonem 400 koní. Sériový 1826kilový sedan se rozjel na stovku za 4,8 sekundy, maximálně uháněl elektronicky omezenou dvěstěpadesátkou. Fotogalerie BMW M5 (E39) Touring ZDE

seznamte se s novou pětkou

Avantgarda u BMW končí - čtěte ZDE

Utajený šestnáctiválec

Odložených projektů je ve skříních archivářů BMW ale víc. Třeba víc než čtyřsetkoňový šestnáctiválec. Dnes, v době snižování počtu válců a nahánění koní přeplňováním (to celé se jmenuje downsizing) v zájmu ochrany ovzduší, vypadá něco takového jako bláznovství. Na konci 80. let 20. století ale mělo vedení automobilek pro podobné kratochvíle konstruktérů vic pochopení. Karlhienz Lange, Adolf Fischer a Hanns-Peter Weisbarth tak postavili motor, který se měl dostat pod kapoty BMW řady 8 a sedmičkové řady. Motor 6.7 V16 vycházel z dvanáctiválce M70 5.0, které se montovaly do BMW 750i a 850i. Vývoj skončil v roce 1987, šestnáctiválec dával výkon 408 koní a 625 kroutících newtonmetrů, tedy o sto koní a 135 Nm víc než výchozí dvanáctiválec.

BMW 6,7 V16

Motoráři BMW mu důvěrně říkali "Goldfish" (zlatá rybka), protože prototyp motoru byl zamontovaný do zlatého BMW 7. Agregát spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou zajišťoval na svou dobu neopakovatelné výkony. Z nuly na stovku auto rozhýbal za šest sekund a uháněl až dvěstěosmdesátkou.

Oproti dvanáctiválci byl motor o třicet centimetrů delší, aby se vůbec vešel do motorového prostoru, museli konstruktéři přemístit chladič. Vedení automobilky ale ani tomuto projektu zelenou nedalo.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.