Uniknout moderním radarům je těžší

  • 295
O chování mnoha českých řidičů si není potřeba dělat velké iluze. Statistiky nehodovosti hovoří neúprosně za vše. Volá se po větší represi za zvlášť nebezpečné jednání na silnici. Nemusí však vzejít pouze od policie. Je možné, že pokutu za rychlou jízdu vám zanedlouho udělí i městský úřad.

Domů přijde obálka s protokolem o překročení rychlosti, na němž nebude chybět poznávací značka vozu, fotografie řidiče za jeho volantem a přesné určení doby přestupku.

Přiložena navíc bude i složenka na uhrazení vypočítané pokuty.

Přesně tak může v nepříliš vzdálené budoucnosti vypadat situace poté, co například překročíte maximální povolenou rychlost nebo projedete křižovatkou v okamžiku, kdy na semaforu už bude svítit červená.

Zatím chybějí zákony

Technicky je to možné už dnes, ale prozatím chybějí legislativní páky, které by městům umožňovaly bez problémů vymáhat pokuty za výstupy z radarů, které zaznamenávají překročení rychlosti, nebo z přístrojů monitorujících průjezdy křižovatkou na červenou.

Cenný důkaz. Zjistit viníka, který vjel do křižovatky na červenou, už nemusí být brzy tak obtížné.

"Pokud vše půjde podle našich předpokladů, tak by výsledky z měřicích zařízení měly být využitelné v průběhu příštího roku. Pak bude možné vymáhat i udělené pokuty," uvedl ředitel společnosti Czech Radar Milan Bednář. Tato společnost ve spolupráci s třetím plzeňským obvodem již několik měsíců na jedné z plzeňských křižovatek provozuje zařízení, které monitoruje rychlost a průjezd vozů v okamžiku, kdy na semaforech svítí červená.

"V našem obvodu bychom podobných zařízení dokázali uživit několik. Bez velkého přemýšlení mě napadá pět míst, kde řidiči stabilně nedodržují rychlost. Máme zkušenosti s tím, že hlavně domácí řidiči na místech, kde je stabilně měřena rychlost, jezdí pomaleji," vysvětluje starosta prvního plzeňského obvodu Jiří Winkelhofer.

Výsledky měření bohužel potvrzují neukázněnost mnoha tuzemských řidičů. Prakticky každý den je zaznamenáno padesát průjezdů na červenou. Ještě mnohem častěji se překračuje povolená rychlost.

Technika 21. století v rukou policie

Jízda na červenou? Nic neobvyklého

"Během jednoho měsíce jsme na křižovatce zaznamenali téměř sto padesát pět tisíc průjezdů, při kterých se řidiči dopustili skoro osmnácti tisíc přestupků. Z toho jen průjezdů na červenou bylo skoro dvanáct set," informovala členka představenstva společnosti Czech Radar Eva Václavková.

Ještě hůře na tom byli řidiči s dodržováním rychlosti. Právě nepřiměřená rychlost přitom byla v minulém roce nejčastější příčinou úmrtí na českých silnicích. Celkem si vyžádala 496 obětí. "Pouze za jediný měsíc rychlost na plzeňské křižovatce překročilo šestnáct a půl tisíce automobilů," dodává Václavková.

Při zahájení správního řízení s řidiči, kteří se dopustili přestupku, by pak město na pokutách teoreticky vybralo několik milionů korun. Iniciativu společností, jako je Czech Radar, vítá i šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. "Jako konkurenci nepolicejní radary rozhodně nebereme. Jestliže bude na českých silnicích více podobných zařízení, která na řidiče budou působit preventivně, tím lépe pro nás všechny."

Měření na plzeňské křižovatce

Počet průjezdů

154 086

Počet přestupků

17 746

naměřené rychlosti

50-60 km/h

6284

60-70 km/h

6778

70-80 km/h

2438

80-90 km/h

791

90 a více km/h

277

průjezdy na červenou

1178

Zdroj: Czech Radar

Co umí nejmodernější radary

Jedna z možných podob radarového měřiče rychlosti s digitální kamerou české výroby Ramet AD9

Příklad jednoho z nové generace radarových měřičů rychlosti s digitální kamerou české výroby Ramet AD9C ukazuje, co takové zařízení umí...

* až do vzdálenosti 60 metrů změří se zárukou přesnosti na 3 % rychlost v rozmezí 20 až 250 km/h

* může být použit z místa i za jízdy zabudovaný v autě s rozlišením měřené rychlosti na 1 km/h

* může měřit vozidla ve směru příjezdu i odjezdu, ale i oba směry zároveň a dokáže to na záznamu vyznačit

* dokáže dokonce rozlišit i krátká a dlouhá vozidla, tedy osobní a nákladní auta a změřit je podle jich rychlostních limitů

* umí zobrazit registrační značku (SPZ) a řidiče za volantem, a to i v noci, a nedá se ošálit "zaručenými" protiradarovými prostředky

* dokáže spolehlivě pracovat v rozsahu venkovní teploty od -20 °C do +60 °C

* v jiné verzi může být zabudovaný i nastálo, vše umí zaznamenat či odeslat až na vzdálenost 30 km

* ... a umí toho ještě víc; především by snad při větším rozšíření na silnicích České republiky dokázal přibrzdit zběsilé závody, které se zde odehrávají; závody, v nichž mnohdy vavřínová ratolest pro vítěze má podobu ratolesti v záhlaví černě orámovaného smutečního oznámení.