U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru. | foto: Volkswagen

EU varuje: úpravy TDI kvůli Dieselgate mohou vést k vyššímu opotřebení

  • 163
Prošel váš vůz úpravou software řídicí jednotky v souvislosti s Dieselgate? Podle expertů bude mít kratší životnost. Jeden ze spolupracovníků komise Evropské unie se svěřil německému Spiegel, že se dá předpokládat, že změny v nastavení řízení motoru mohou vést k vyšší zátěži jednotlivých komponentů.

Úředníci se zaštiťují zjištěními odborníků z emisní laboratoře Vela v severní Itálii. Podle nich jsou vyšší zátěži vystavené mimo jiné ventil zpětného vedení výfukových plynů (EGR), filtr pevných částic a různé komponenty systému eliminace oxidů dusíků (zásobníkový a SCR katalyzátor, vstřikovače kapaliny AdBlue...).

Po příznacích nadměrného opotřebení svých vozů pátrá i německý autoklub ADAC. „Vycházíme z toho, že ani Volkswagen nezná dlouhodobé následky změn, které v řídicí jednotce provedl,“ potvrdil Spiegelu mluvčí ADACu Martin Ruhdorfer. Své pochyby mají i němečtí ochránci spotřebitelů. „Postrádáme zatím jasné a závazné vyjádření výrobce ohledně záruky, že úpravy postižených vozidel nemají vliv na jejich životnost,“ doplňuje Marion Jungbluthová ze Spolkové centrály ochrany spotřebitelů (vzbv).

Celosvětově se aféra Dieselgate a s ní spojené úpravy řídicí jednotky (v případě motoru 1,6 TDI i instalace usměrňovače proudění vzduchu před tzv. váhu vzduchu) týkají jedenácti milionů aut, v Evropě jich jezdí 8,5 milionu. Gigantická svolávací akce je v současné době v plném proudu.

Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189. „Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení. Více čtěte zde

Křišťálová Lupa 2016