Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

USA chystají limity spotřeby a emisí. Z amerických aut je plní jen hybridní chevrolet

aktualizováno 
Do roku 2016 by měla americká auta nasadit dietu. Administrativa Baracka Obamy chce přísné limity pro produkci CO2. Pokud americké automobilky, potácející se nad propastí bankrotu, nenajdou peníze a síly na razantní vývoj úsporných aut, nebudou mít za pár let co prodávat.

Ford F-150 | foto: Ford

Průměrná spotřeba osobních vozů by podle návrhu měla do roku 2016 klesnout na 6,6 litru na 100 kilometrů, což ušetří 1,8 miliardy barelů ropy.

Přísné limity produkce CO2 pro auta jsou novou módní vlnou. Nejdřív je zavedla Evropa, pak Japonsko a nakonec i USA. Limity v Americe nebudou tak přísné jako ty, které chce zavést EU, i tak ale budou mít automobilky problém je splnit.

Omezení jsou podobná těm, která momentálně zavádí Evropská unie. Povolená hodnota produkce CO2 na kilometr jízdy je ale o něco vyšší.

Dvojí omezení

Limity by pravděpodobně v zámoří měly vzniknout hned dvojí. První budou vycházet z návrhů agentury pro ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency - EPA) a budou se týkat přímo produkce oxidu uhličitého (CO2). Očekává se, že EPA navrhne limit 250 gramů CO2 na 1 míli jízdy, tedy 156 gramů CO2 na kilometr. Tuto hodnotu bude muset v průměru splnit celá modelová řada automobilky.

Druhý limit bude mít na starosti americký úřad NHTSA (National Highway Traffic and Safety Administration) a bude zaveden jako průměrná spotřeba. Průměrná spotřeba amerických automobilů by tak do roku 2016 měla klesnout na 6,6 litru na 100 kilometrů (35,5 mil na galon).

Limit ale bude rozdělen pro dvě kategorie. Pro osobní automobily bude platit daleko přísnější hodnota 39 mil na galon, tedy jen lehce přes 6 litrů na 100 km. Pro stále oblíbené americké trucky, tedy spíše přerostlé pickupy, bude platit hodnota 30 mil na galon, tedy 7,85 litru na 100 kilometrů.

Když to přepočteme zpátky na produkci CO2, tyto limity znamenají, že osobní automobily budou moci vypustit 141 gramů CO2 na kilometr, trucky pak 185 g/km.

Přesná metodika výpočtu produkce zatím není známa a měla by být teprve vypracována. Každý předpis bude na limity nahlížet trochu jinak. EPA by například neměla do limitů započítávat zlepšení produkce CO2 díky účinnější klimatizaci, pneumatikám s nižším valivým odporem a podobně. Limity EPA tak budou odpovídat evropskému modelu. V USA začnou nová pravidla platit postupně od roku 2012 s tím, že do roku 2016 se budou limity postupně zpřísňovat.

Evropská unie počítá s velmi podobným scénářem. Samotné motory automobilů by měly již v roce 2012 vyprodukovat dle standardních měřítek 130 gramů CO2 na kilometr jízdy. Technická vylepšení auta nebo použití biopaliv a dalších alternativních zdrojů by měly celkové emise srazit na 120 g CO2/km.

EU počítá s tím, že v roce 2012 bude muset tento limit v průměru splnit 65 % vozů každé automobilky, v roce 2013 to bude 75 % vozů, 2014 pak 80 % a konečně od roku 2015 se do této hodnoty musí vejít v průměru celá modelová řada výrobce. EU přitom původně prosazovala ještě přísnější limity a na tento kompromisní návrh přistoupila až nedávno.

V EU i v USA budou pravděpodobně platit výjimky pro malé automobilky vyrábějící exkluzivní vozy a uvažuje se o úpravě limitů podle toho, jak velké vozy daná automobilka vyrábí.

Do limitů se vejdou hlavně malé diesely

Ze statistik nejprodávanějších modelů na obou stranách Atlantiku vyplývá, že dosažení předepsaných hodnot je nyní spíše nad síly automobilek.

Vybrali jsme desítku nejprodávanějších modelů z Česka a Evropy za rok 2008, z USA jsme použili statistiku z měsíce dubna, která nejlépe reflektuje poměrně rychle se měnící zájem Američanů o úsporné vozy.

Ukázalo se, že evropské automobilky mají ve své nabídce již několik modelů, které přísný emisní limit splní. A to mají ještě několik let na to, aby spotřebu ještě srazily. Ovšem to prakticky platí jen pro vznětové varianty.

V tabulkách najdeme jen jednu světlou benzinovou výjimku – litrovou Toyotu Yaris - která limit plní již dnes. Ostatní benzinové motorizace se požadovanému limitu 120 g/km vlastně ani nepřibližují, nejlépe na tom je spíše městský Ford Fusion 1.4 se 133 gramy na kilometr. Zdá se, že doba vítězného tažení vznětových motorů v Evropě jen tak neskončí a nově zavedené limity tomu jen napomáhají.

Amerika vsadí na hybridy a malá auta

V USA je situace ještě daleko horší. Ke 141 gramům, kterých by výrobci měli průměrně dosáhnout v roce 2016, je to ale stále daleko.

Snaha výrobců je ovšem viditelná. Například velký americký sedan Ford Fusion (zcela jiné auto než evropský fusion) nebo pětimetrový Chevrolet Malibu produkují 161, respektive 166, gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě okolo 7 litrů benzinu na 100 kilometrů. O něco lépe jsou na tom japonská auta na americkém trhu, kdyby ale začaly limity platit dnes, nevešel by se do nich jediný model z nejprodávanější desítky.

Chevrolet Volt

Hybridní Chevrolet Volt - jedno z mála aut, která splní chystané americké limity

Řešením pro Ameriku se nyní zdají být malá auta a především hybridy. A šanci zřejmě dostanou i diesely. Američané si ale také brzy budou moci zakoupit malý Chevrolet Spark nebo nový cruze. Na obzoru je také hybridní model Volt.

V současnosti plní budoucí normu asi jen 5 v USA prodávaných aut, ani jedno z nich ale není od americké automobilky (Smart ForTwo, Toyota Prius, Honda Civic Hybrid, Honda Insight a Volkswagen Jetta TDI). První auto od americké automobilky, které se do limitů vejde, bude příští rok Chevrolet Volt.

Ještě horší je situace u amerických pickupů. Ty mají totiž do budoucího limitu 30 mil na galon (7,85 l/100 km) hodně daleko. Jejich současná spotřeba se pohybuje kolem hranice 20 mil na galon (11,76 l/100 km), limit tak dnes neplní ani jediný.

Nejprodávanější auta a jejich emise

U každého modelu jsme podle průměrné spotřeby vypočítali, kolik emisí produkuje. U amerických automobilek jsme počítali s hodnotou spotřeby na dálnici. Za vzorek jsme z dané modelové řady vzali model, který je buď nejčastější volbou zákazníků, nebo se o něm dá říci, že by pro daný vůz mohl být optimální motorizací. V případě, že by se nám volba ve více tabulkách opakovala, vybrali jsme jiný motor. To platí i v rámci koncernů, proto najdete v tabulce Škodu Fabii, Roomster nebo VW Polo pokaždé s jiným motorem.

Emise CO2 nejprodávanějších vozů v ČR
 vůz  motor  emise CO2 [g/km]
 Škoda Fabia 1.2 HTP  140 
 Škoda Octavia 1.9 TDI 77kW* 130 
 Ford Fusion 1.4  154 
 Škoda Roomster 1.4 TDI 59kW* 137 
 Peugeot 207 1.4 HDI* 121 
 Kia Cee'd 1.6 CRDi* 126 
 Renault Thalia

1.2 16V 

138 
 VW Polo 1.4 59kW  169 
 Toyota Yaris 1.0 VVT-i  118 
 Škoda Superb 2.0 TDI PD* 158 

* - takto označené motory jsou vznětové

Emise CO2 nejprodávanějších vozů v EU
 vůz  motor  emise CO2 [g/km]
 VW Golf 1.4 TSI 90kW  145
 Peugeot 207 1.4 VTi 143 
 Ford Focus 1.6 TDCi* 121 
 Opel Corsa 1.2 Ecotec 59kW 136 
 Renault Clio 1.5 dCi 63kW* 118 
 Ford Fiesta 1.4 Duratec 133 
 Opel Astra

1.7 CDTi* 

137 
 VW Polo 1.6  166 
 VW Passat 1.8 TSI 118kW  178 
 BMW 3 320d* 129 

* - takto označené motory jsou vznětové

Emise CO2 nejprodávanějších vozů v USA
 vůz  motor  emise CO2 [g/km]
 Honda Accord 2.4 140kW  184
 Ford F-150* 4.6 V8 24V 290 
 Chevrolet Silverado* 5.3 V8 276 
 Honda Civic 1.8 103kW 152 
 Toyota Camry 2.4 172 
 Toyota Corolla 1.8 161 
 Ford Fusion 2.5S 161 
 Dodge RAM 1500* 4.7 V8 290 
 Chevrolet Impala 3.9 V6 203 
 Chevrolet Malibu 2.4 124kW 166 

* - takto označený model je truck a bude pro něj platit nižší limit





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.