Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ušlechtilý přízrak - Rolls Royce Phantom I 1925

aktualizováno 
- Pořízení luxusního vozu nejvyšší cenové kategorie představovalo v neuspěchaném období počátku automobilismu mnohem složitější a delší proces než dnes. Zákazník si musel v určitém smyslu auto zasloužit. Poté, co získal a patřičně zaplatil podvozek vysněného vozu, ať už to byl Rolls či jiná prestižní značka, musel kontaktovat některého stavitele karoserií.

Dál - obvykle doprovázen manželkou a nezřídka také šoférem, jehož postřehy a náměty bylo také nutno vzít v úvahu - strávil se zástupcem karosářské firmy jedno či více odpolední nad sklenkou sherry nebo šálkem čaje či kávy.

Během společenské chvilky sdělil své představy ohledně nového vozu a na karosáři bylo, aby pečlivě naslouchal a na základě svých zkušeností, osobitého stylu, používaných materiálů a barev, tvořil a realizoval návrhy co nejlépe splňující zákazníkovy představy.

Na materiálech se pochopitelně nešetřilo, v interiéru se používal ořech, mahagon i další vzácná dřeva, hedvábí, samet, brokát či slonovina, vzácností nebylo ani stříbřené či zlacené kování. Ve výbavě mohly být piknikové koše, cestovní soupravy, trochu překvapivě i elektrické stahování oken.

Nechyběly ani bary se skleničkami z broušeného skla. Že to zvýšilo cenu vozu do násobku cen běžných vozů, to je nabíledni. Jediné, co svazovalo karosářům ruce, byla nutnost respektovat tvar přední masky vozu, jejíž tvar a provedení neomylně identifikoval výrobce.

Styl automobilových karoserií zpočátku udávala Francie. Jména Saoutchik, Kellner, Chapron, Binder,Van Vooren se ve dvacátých a třicátých letech těšila výborné pověsti, stejně jako britské firmy Freestone & Webb, Gurney Nutting, Barker, James Young, Park Ward, H. J. Mulliner, Thrupp & Maberly, německý Weinberger nebo Gläser. Zahanbit se rozhodně nechtěl nechat ani Uhlík z pražských Strašnic nebo vysokomýtský Sodomka.

Tyto poměrně malé firmy zaměstnávaly kusovou výrobou ty nejlepší řemeslníky a kromě toho jejich návrháři nezřídka spolupracovali s automobilkami, vyrábějícími "masový" produkt. Přesně ve zmíněném duchu vyráběli před druhou světovou válkou automobily ve firmě Rolls Royce.

Nic takového jako továrně vyrobený automobil s logem R & R neexistovalo, k mání byly jen podvozky nejvyšší úrovně zpracování a jakosti. Phantom I se objevil v době, kdy předchozímu typu 40/50, též nazývanému Silver Ghost, začínal již pomalu docházet dech. Jeho řadový šestiválec SV byl nahrazen modernějším motorem OHV o zdvihovém objemu 7695 cm 3 (vrtání x zdvih 108 x 140 mm) o výkonu, který továrna udávala jako dostatečný (odhaduje se na 108 koní).

Novinkou byla také lamelová spojka. Podvozek s žebřinovým rámem a poloeliptickými péry, vzadu v uspořádání cantilever, zůstal bohužel nezměněn, což se projevovalo podivnými jízdními vlastnostmi. Častou kritiku tohoto modelu částečně uspokojila teprve montáž kapalinových tlumičů pérování v roce 1927. Kritice byly též podrobeny "šeredné" karoserie britských výrobců.

To ovšem není případ vozu na snímku, jehož karoserie nazývaná Brougham se vyznačuje odděleným prostorem pro pasažéry s pevnou střechou a jen spartánským prostorem pro šoféra. Prostorný compartment pro pasažéry je kompletně zařízen ve stylu Ludvíka XV., včetně andělíčků na stropě a dveřních výplní, baru s křišťálovým sklem, stolních hodin, dvou nouzových sedátek, která se dají úplně sklopit do dělicí stěny, nádherně vypracovaného kování a koberce s perským vzorem.

Zvenčí karoserie nezapře určité dostavníkové prvky. Zajímavá ve své době dost používaná úprava vymalováním jemné mřížky na velkých plochách zadní části karoserie, což patrně mělo imitovat ratanový výplet. Veškeré vnější kování je pochopitelně niklované, chromování se v automobilovém průmyslu uplatnilo až o něco později. Impozantní drátová kola kontrastní barvy zdůraznily běloboké pneumatiky. V letech 1925-1929 opustilo britské výrobní haly 2212 Phantomů I, ve filiálce v USA pak mezi léty 1926-1931 vyrobili 1241 těchto přízraků.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.