Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspěšný kočovník Nissan Qashqai pokračuje v dobývání Evropy

aktualizováno 
Nevěřili mu kvůli prapodivnému jménu, možná i kvůli němu jde ale na dračku. Teď přijíždí z kosmetiky a s vylepšeným interiérem. Vylepšený Nissan Qashqai je tu.

Nissan Qashqai | foto: Nissan

Modernizovaný Nissan Qashqai byl poprvé k vidění na letošním autosalonu v Ženevě o měsíc později jsme v jejím okolí prověřili i praktický přínos faceliftu.

Před třemi lety, kdy Nissan s prapodivným jménem přišel jako nepřímý nástupce klasických modelů almera a primera na evropské trhy, bylo počínání japonské automobilky veřejností hodnoceno poměrně skepticky. Ne nadlouho.

Může se hodit

Japonské automobily Nissan můžete koupit
na www.automodul.cz

Kompaktní SUV s geny pětidvéřového hatchbacku si brzo našlo své příznivce a přilákalo k Nissanu množství nových zákazníků. Skutečnost, že 4 z 5 qashqaiů prodaných v Evropě kupují klienti, kteří vůz značky Nissan doposud nevlastnili, je asi nejvýmluvnější.

Qashqai a jeho mladší prodloužený sourozenec s označený "+2" si během nedlouhého života vydobyl dobrou pověst a z prodejního hlediska předčil snad všechna očekávání. Více než 550 tisíc vozů prodaných za 3 roky na starém kontinentě vedlo opakovaně ke zvýšení výrobní kapacity závodu v britském Sunderlandu. Tam se od roku 2006 vyrobilo přes 650 tisíc "kaškajů".

Nissan Qashqai

Model pojmenovaný podle íránského kmene kočovných pastevců hraje důležitou roli v prodejích automobilky i na českém trhu. Loni se jich prodalo 1107, což představuje zhruba dvě pětiny všech prodejů Nissanu u nás a zároveň třetí místo v kategorii prodejů terénních automobilů. V letošním roce je v žebříčku hned za tuzemskou Škodou Yeti.

Zprvu podceňovaný crossover je v současné době jedním ze stěžejních modelů Nissanu na evropských trzích. Aby tomu tak bylo i nadále přichází na trh omlazená verze, která má podpořit prodeje qashqaie před obvyklou generační obměnou.

Idol

Qashqai přinesl do segmentu kompaktních crossoverů lehkost a jednoduché tvary, tedy vlastnosti, kterými kdysi bodoval i model HR-V automobilky Honda. Ve srovnání s řadou konkurentů, kterým v honbě za off-roadovým vzhledem narostla mohutná těla do baculatých tvarů, působí trochu subtilně. Nissan se "kaškajem" evidentně trefil do vkusu evropských zákazníků, co mu však doposud trochu chybělo, byla výraznější příď. Právě v těchto partiích odvedli designéři Nissanu nevětší kus práce.

Modernizovaný qashqai dostal nižší světlomety protažené více do boků, výraznější masku chladiče s voštinovou výplní, odvážnější tvar nárazníku, ale i nové blatníky a kapotu motoru. Nově stylizovaná příď dodala vozu dynamický charakter a agresivnější vzhled, aniž by se nějak výrazně vytratila jeho původní elegance.

Vzadu se oproti tomu s inovacemi šetřilo, změny odhalí jen bystrý pozorovatel. Modernizace se dotkla pouze přepracované optiky sdružených svítilen a tvaru integrovaného střešního spoileru. Výčet novinek uzavírají dva metalické laky karoserie (červený a šedofialový) a hliníková kola v novém designu.

Městu odolný

Automobilka překvapivě prezentuje "kaškaj" jako městský vůz, vždyť ho nabízela se sloganem slogan "městu odolný". Sympatický Nissan ale samozřejmě zvládne mnohem více než jízdu po kočičích hlavách a přejíždění retardérů. Na danou kategorii velká světlá výška (200 mm) jej staví do role zdatného parťáka i pro jízdu mimo zpevněný povrch. Se systémem pohonu všech, který u Nissanu nazývají All Mode 4x4, se posádka nemusí bát ani obtížnější terénní vložky. Pro přizpůsobení pohonu aktuálním podmínkám je qashqai vybaven otočný voličem se třemi režimy: 2WD pro pohon předních kol, režim Auto, který v závislosti na jízdních podmínkách samočinně upravuje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola a režim Lock, jež uzamkne přenos hnací síly v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Stáří odolný

V interiéru se pracovalo především s detaily. Z řidičovy pozice jsou asi nejvíce patrné změny pod přístrojovým štítem. Inovovaný "kaškaj" má nové ciferníky rychloměru a otáčkoměru s bílými ryskami a kovovým okružím, které působí elegantněji a je přehlednější.

Nissan Qashqai

Změnou prošel také navigační systém. Jeho barevný LCD displej opustil tradiční místo v horní části přístrojové desky a přestěhoval se doprostřed středové konzole. Jakkoliv je toto řešení estetické, umístění mimo zorné pole řidiče není bohužel tak praktické jako to předchozí.

Původní i modernizovaný model uvnitř sází především na jednoduchost, takže ani po třech letech výroby nepůsobí zastarale. Výrazné designérské prvky byste uvnitř hledali marně, prostor pro posádku přesto nepůsobí nudně ani stroze. K tomu přispívají také nové barevné kombinace.

Ani tentokrát výrobce nešetřil na kvalitních materiálech, tak velký podíl měkčených plastů byste v této kategorii asi hledali marně. Drobného zlepšení doznal qashqai v často kritizované oblasti odkládacích prostor, několik přihrádek přibylo na středovém panelu a v prostoru mezi předními sedadly. Nijak se naopak nezměnil horší výhled z vozu směrem dozadu a menší délka sedáků vzadu.

Trendům odolný

Pod kapotou hledáme inovace marně. Faceliftovaný "kaškaj" prozatím odolává trendu downsizingu, tedy snižování zdvihového objemu. Zákazník se tedy musí spokojit s původní paletou pohonných jednotek. Ta by se později mohla rozšířit o přeplňovanou jedna-šestku, která se poprvé objeví pod kapotou malého crossoveru juke.

Současná nabídka tedy zahrnuje dva benzínové atmosférické čtyřválce o objemech 1,6 a 2,0 litru, stejným počtem jsou v pod kapotou zastoupeny i vznětové agregáty z produkce francouzského Renaultu (1,5dCi a 2,0dCi).

Beze změn se obešla také nabídka převodovek i ta čítá čtyři alternativy. Základní verze 1,6 je k dispozici výhradně s pětistupňovou mechanickou převodovkou, ostatní motorizace mají manuální ustrojí se šesti stupni. Automatická převodovka je v nabídce pouze ve spojení s dvoulitrovým vznětovým agregátem, benzinový dvoulitr je oproti tomu možné objednat s bezestupňovým ústrojím CVT.

Hluku odolný

Ve švýcarských Alpách nám dělala společnost dvojice "kaškajů". Jako první jsme ozkoušeli vznětový dvoulitr s manuální převodovkou, tedy kombinaci, která se jeví jako optimální.

Výrobce v rámci inovace věnoval hodně úsilí odhlučnění. Kolem motoru přidal izolaci, instaloval silnější těsnění dveří, původní čelní okno vyměnil za nové s lepším tlumením a plochými panely optimalizoval proudění vzduchu pod vozem. Výsledným efektem není jen snížený aerodynamický odpor Cx na 0,33, ale především výtečná akustická pohoda na palubě.

Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní uděluje Nissanímu crossoveru solidní temperament, ani na klikatých horských silnicích v okolí Mont Blancu se nepodařilo jej pořádně zadýchat. Díky vhodně odstupňované mechanické převodovce a výkonovému potenciálu motor umožňuje i relativně sportovní styl jízdy.

Benzínový protějšek se stejným objemem a bezestupňovou převodovkou je úplně z jiného těsta. Přestože disponuje obdobným výkonem (140 koní), je zapotřebí jej k práci více popohánět plynovým pedálem. Na vině je především převodovka, která se svou koncepcí hodí především pro klidnou jízdu konstantní rychlostí.

Vyjma odhlučnění příjemně překvapila také kombinovaná spotřeba obou kočovníků. S dieselovou verzí jsme jezdili zhruba o půl litru levněji než ve svých propagačních materiálech hlásá výrobce, benzínová alternativa byla dokonce ještě o dvě deci spořivější. Dle tabulek má nafťák pít 6,8 a benziňák osm litrů paliva. Sluší se ovšem říci, že své zde sehrála plynulost místní dopravy a především obavy z obrovských pokut, kterými je Švýcarsko pověstné.

Pro ještě větší spořílky připravila automobilka Qashqai Eco. Ten se od konvenční verze 1,5dCi odlišuje optimalizovanou aerodynamikou, pneumatikami s nízkým valivým odporem a prodlouženým stálým převodem. Provedení Eco se může pochlubit kombinovanou spotřebou sníženou o tři desetiny litru a hladinou CO2 jen 129 g na kilometr.

Odolný, nebo odolnější?

Jízdní vlastnosti patří tradičně mezi ceněné vlastnosti vozu kočovného nissanu. Předfaceliftový model měl výtečně odladěný podvozek, který v sobě kombinoval agilní chování na úrovni klasických hatchbacků s komfortem obvyklým pro vozy kategorie SUV.

Pětimístné provedení sbíralo plusové body také díky mimořádné obratnosti v městském provozu. První zkušenosti napovídají, že vlastnosti, ve kterých původní "kaškaj" exceloval, se příliš nezměnily, přestože drobné zásahy do podvozku v rámci modernizace výrobce netají. Popisovat dojmy z jízdy po kvalitních švýcarských asfaltkách by ale nebylo úplně objektivní, podrobnější soudy z inovované verze proto bude lepší vynášet až po zkušenostech na tuzemském tankodromu.

Novinka je nyní v prodeji i na českém trhu. Základní qashqai (1,6i ve verzi Visia) si importér cení na 464 900 Kč, stejně vybavený sedmimístný Qashqai+2 stojí 528 000 Kč. Nejlevnější verze s pohonem všech kol (2,0i ve verzi Visia) se prodává za 559 900 K.

Nissan Qashqai v číslech
Motor 1,6i 2,0i 1,5dCi 2,0dCi
Převodovka 5st. manuální 6st. manuální / CVT 5st. manuální 6st. manuální / automatická
Pohon kol přední přední / 4X4 přední přední / 4x4
Objem (cm3) 1598 1997 1461 1995
Výkon (kW/koní) 84/115 104/140 78/106 110/150
Kroutící moment (Nm) 156 196 240 320
Maximální rychlost (km/h) 178 181-195* 177 188-194*
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8 10,1-11,3* 12,2 9,5-11*
Kombi. spotřeba( l/100 km) (6,8)* 7,8 (8,0) 8,2 (8,4)* 7,6 8,0 (8,2)* 6,6 7,6-8,2* 5,1 6,4-7,2*
Délka/šířka/výška (mm) 4330 (qashqai+2: 4541)/1783/1615/2630 (qashqai+2: 2765)
Kufr (l) 410 (qashqai+2: 550)
*dle zvolené převodovky a pohonu





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.