Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspora nafty i ovzduší. Ekologický tuning má snížit emise o pětinu

  15:27aktualizováno  15:27
Britská firma Viezu Technologies nabízí svým zákazníkům službu Blue Optimize. Jde o speciální tuning auta, díky kterému mají výrazně klesnout emise CO2 a spotřeba. Snížení těchto hodnot přitom nejde na vrub výkonu.

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Na začátku devadesátých let nabízely různé firmy dodatečnou montáž neřízeného katalyzátoru. "Rodiče si začátkem devadesátých let chtěli nechat namontovat do našeho rodinného Moskviče 2137 z roku 1978 neřízený katalyzátor," vzpomíná čtenář iDNES.cz. "Nabízela to tehdy myslím firma Drupol a stálo to na tu dobu pěkné peníze, nějakých dvacet tisíc."

Je otázkou, zda to lze chápat jako ekologický tuning. Dnes je však svět automobilových úpravců mnohem dál.

Pod tuningem se v horších případech rozumí nalepení samolepek, různých nástavců, spojlerů a falešných výdechů; v těch lepších skrývá úpravy na motoru, podvozku a brzdách, které vedou ke zlepšení jízdních výkonů.

Zcela novým odvětvím je takzvaný ekotuning. Viezu Technologie nabízí své služby majitelům jak vcelku nových vozů, tak i poměrně starých ojetin. Právě u starších aut přitom může prý po úpravě dojít k nejvýraznějšímu snížení emisí i spotřeby. Viezu tvrdí, že průměrně dosahuje snížení emisí CO2 asi o 20 procent, odpovídajícím způsobem tedy také poklesne spotřeba.

Třeba u Škody Yeti s motorem 2.0 TDI (v obou výkonových variantách) udává firma v případě ekologického tuningu nárůst výkonu o 28 koní a pokles spotřeby o 15 procent. Pokles spotřeby o 15 procent je typický pro většinu dieselových motorů v nabídce.

Naopak při namátkovém výběru několika desítek benzinových vozů v katalogu se nám nepodařilo narazit na vůz, u kterého by službu firma nabízela, na výběr je pouze klasický tuning se zvýšením výkonu. Údaje v katalogu výrobce se tak trochu liší od bombastických inzerátů. Je ale možné, že v praxi firma nabízí komplexnější služby i pro starší vozy, které v katalogu nemá.

Pak by bylo výrazné snížení emisí a spotřeby vcelku pochopitelné. Firma totiž dosahuje inzerovaných výsledků prakticky pouze přeprogramováním řídicí jednotky motoru. A třeba u více než 10 let starého vozu nemusela mít jednotka takové funkce a schopnosti jako dnes. Obecně také platí, že dosáhnout vyšších výkonů přeladěním řídicí jednotky je mnohem jednodušší u přeplňovaných motorů.

Viezu vysvětluje, že u své služby Blue Optimize nemusí sahat ke kompromisům, které automobilky v naladění motorů dělají. Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva, která se po světě liší, a proto automobilky motory ladí univerzálně. Viezu také před úpravou provede diagnostiku daného motoru a může tak vzít v potaz konkrétní neduhy, kterými motor trpí třeba kvůli dříve zanedbanému servisu.

Své služby firma nabízí prostřednictvím řady servisních partnerů prakticky po celém světě. Dlouhodobých zkušeností je ale po internetu k nalezení minimum, takže je nutné všechna prohlášení brát s rezervou.





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.