Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úsporné parkování: 96 aut v regálech

  12:00aktualizováno  12:00
V Chrudimi funguje v podzemí speciální automatický parkovací systém. Bude ale sloužit jen stálým klientům.

REGÁLOVÉ PARKOVÁNÍ. V centru Chrudimi začal sloužit unikátní parkovací systém. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automat pod novým obchodně-bytovým centrem Balustráda u Resselova náměstí v Chrudimi si v podzemí přehazuje auta, přesouvá je výtahem, zasouvá do regálů a zase je z nich na požádání vytahuje.

"Po Praze je takových parkovacích systémů deset patnáct, ale nejsou tak velké. Chrudimské parkoviště je největší v republice a druhé největší v Evropě," řekl Karel Gloser z firmy Taranist Invest, která má parkovací automat na starosti.

Samotné zaparkování není složité, i když pro svátečního řidiče by první pokus mohl být slušný adrenalin. Do parkoviště ústí troje vrata. Stačí si vybrat vjezd, nad kterým svítí zelená, a přiložit kartu na správné místo. "Kdo umí zajet do myčky, nebude tu mít žádný problém," říká podnikatel Milan Kušta, který podzemní parkoviště vybudoval.

Automat zasunuje auta do regálů

Automat zavře vrata, přesune auto na paletu, otočí ho o sto osmdesát stupňů a výtahem ho převeze dolů do podzemí, kde pro něj najde místo. Kdo nespěchá, může pohyb svého auta sledovat na displeji u vrat.

Je možné vypočítávat výhody tohoto parkování jako reklamní agent: Auto vám nezničí vandal, nikdo vám ho neukradne ani nevykrade, v létě na něj nebude pražit slunce, v zimě nebude vymrzlé. A cena - tisíc korun měsíčně - není nízká, ale zároveň ani přemrštěná.

Regálové parkování

Ovšem jako každá věc na tomto světě, ani parkovací automat není dokonalý. Není určen pro lidi, kteří si chtějí na hodinu odskočit na náměstí na poštu a nemají kam dát auto. "Chci, aby sloužilo pro dlouhodobé parkování, aby ho používali lidé, kteří bydlí v centru," uvedl Kušta.

Důvod je jasný. Automat si poradí s tím, když si v jednu chvíli přijdou dva řidiči pro své auto. Do tří minut by auta měla vyjet z podzemí. Ovšem pokud by se tam nahrnulo deset lidí najednou, museli by si nejspíš odskočit na kafe do nedaleké kavárny.

Dva výtahy v podzemí by auta nahoru rychleji než za čtvrt hodiny nedostaly. Na návaly tu prostě nejsou zařízení. Automat je navíc o polovinu dražší než běžné podzemní parkoviště, a proto investoři volí raději jiná řešení.

I když většina lidí zřejmě do chrudimského parkovacího automatu nikdy zajíždět nebude, nyní mají příležitost si to alespoň vyzkoušet. Až do konce března je tam parkování zadarmo. Stačí si jen obstarat kartu. "Kartu si vyzvednete v kanceláři Omega v Palackého ulici ve druhém patře. Už jsme jich rozdali padesát," říká Kušta.





Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.