Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úsporné parkování: 96 aut v regálech

  12:00aktualizováno  12:00
V Chrudimi funguje v podzemí speciální automatický parkovací systém. Bude ale sloužit jen stálým klientům.

REGÁLOVÉ PARKOVÁNÍ. V centru Chrudimi začal sloužit unikátní parkovací systém. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automat pod novým obchodně-bytovým centrem Balustráda u Resselova náměstí v Chrudimi si v podzemí přehazuje auta, přesouvá je výtahem, zasouvá do regálů a zase je z nich na požádání vytahuje.

"Po Praze je takových parkovacích systémů deset patnáct, ale nejsou tak velké. Chrudimské parkoviště je největší v republice a druhé největší v Evropě," řekl Karel Gloser z firmy Taranist Invest, která má parkovací automat na starosti.

Samotné zaparkování není složité, i když pro svátečního řidiče by první pokus mohl být slušný adrenalin. Do parkoviště ústí troje vrata. Stačí si vybrat vjezd, nad kterým svítí zelená, a přiložit kartu na správné místo. "Kdo umí zajet do myčky, nebude tu mít žádný problém," říká podnikatel Milan Kušta, který podzemní parkoviště vybudoval.

Automat zasunuje auta do regálů

Automat zavře vrata, přesune auto na paletu, otočí ho o sto osmdesát stupňů a výtahem ho převeze dolů do podzemí, kde pro něj najde místo. Kdo nespěchá, může pohyb svého auta sledovat na displeji u vrat.

Je možné vypočítávat výhody tohoto parkování jako reklamní agent: Auto vám nezničí vandal, nikdo vám ho neukradne ani nevykrade, v létě na něj nebude pražit slunce, v zimě nebude vymrzlé. A cena - tisíc korun měsíčně - není nízká, ale zároveň ani přemrštěná.

Regálové parkování

Ovšem jako každá věc na tomto světě, ani parkovací automat není dokonalý. Není určen pro lidi, kteří si chtějí na hodinu odskočit na náměstí na poštu a nemají kam dát auto. "Chci, aby sloužilo pro dlouhodobé parkování, aby ho používali lidé, kteří bydlí v centru," uvedl Kušta.

Důvod je jasný. Automat si poradí s tím, když si v jednu chvíli přijdou dva řidiči pro své auto. Do tří minut by auta měla vyjet z podzemí. Ovšem pokud by se tam nahrnulo deset lidí najednou, museli by si nejspíš odskočit na kafe do nedaleké kavárny.

Dva výtahy v podzemí by auta nahoru rychleji než za čtvrt hodiny nedostaly. Na návaly tu prostě nejsou zařízení. Automat je navíc o polovinu dražší než běžné podzemní parkoviště, a proto investoři volí raději jiná řešení.

I když většina lidí zřejmě do chrudimského parkovacího automatu nikdy zajíždět nebude, nyní mají příležitost si to alespoň vyzkoušet. Až do konce března je tam parkování zadarmo. Stačí si jen obstarat kartu. "Kartu si vyzvednete v kanceláři Omega v Palackého ulici ve druhém patře. Už jsme jich rozdali padesát," říká Kušta.





Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest karavanu
Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.