Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úsporné parkování: 96 aut v regálech

  12:00aktualizováno  12:00
V Chrudimi funguje v podzemí speciální automatický parkovací systém. Bude ale sloužit jen stálým klientům.

REGÁLOVÉ PARKOVÁNÍ. V centru Chrudimi začal sloužit unikátní parkovací systém. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automat pod novým obchodně-bytovým centrem Balustráda u Resselova náměstí v Chrudimi si v podzemí přehazuje auta, přesouvá je výtahem, zasouvá do regálů a zase je z nich na požádání vytahuje.

"Po Praze je takových parkovacích systémů deset patnáct, ale nejsou tak velké. Chrudimské parkoviště je největší v republice a druhé největší v Evropě," řekl Karel Gloser z firmy Taranist Invest, která má parkovací automat na starosti.

Samotné zaparkování není složité, i když pro svátečního řidiče by první pokus mohl být slušný adrenalin. Do parkoviště ústí troje vrata. Stačí si vybrat vjezd, nad kterým svítí zelená, a přiložit kartu na správné místo. "Kdo umí zajet do myčky, nebude tu mít žádný problém," říká podnikatel Milan Kušta, který podzemní parkoviště vybudoval.

Automat zasunuje auta do regálů

Automat zavře vrata, přesune auto na paletu, otočí ho o sto osmdesát stupňů a výtahem ho převeze dolů do podzemí, kde pro něj najde místo. Kdo nespěchá, může pohyb svého auta sledovat na displeji u vrat.

Je možné vypočítávat výhody tohoto parkování jako reklamní agent: Auto vám nezničí vandal, nikdo vám ho neukradne ani nevykrade, v létě na něj nebude pražit slunce, v zimě nebude vymrzlé. A cena - tisíc korun měsíčně - není nízká, ale zároveň ani přemrštěná.

Regálové parkování

Ovšem jako každá věc na tomto světě, ani parkovací automat není dokonalý. Není určen pro lidi, kteří si chtějí na hodinu odskočit na náměstí na poštu a nemají kam dát auto. "Chci, aby sloužilo pro dlouhodobé parkování, aby ho používali lidé, kteří bydlí v centru," uvedl Kušta.

Důvod je jasný. Automat si poradí s tím, když si v jednu chvíli přijdou dva řidiči pro své auto. Do tří minut by auta měla vyjet z podzemí. Ovšem pokud by se tam nahrnulo deset lidí najednou, museli by si nejspíš odskočit na kafe do nedaleké kavárny.

Dva výtahy v podzemí by auta nahoru rychleji než za čtvrt hodiny nedostaly. Na návaly tu prostě nejsou zařízení. Automat je navíc o polovinu dražší než běžné podzemní parkoviště, a proto investoři volí raději jiná řešení.

I když většina lidí zřejmě do chrudimského parkovacího automatu nikdy zajíždět nebude, nyní mají příležitost si to alespoň vyzkoušet. Až do konce března je tam parkování zadarmo. Stačí si jen obstarat kartu. "Kartu si vyzvednete v kanceláři Omega v Palackého ulici ve druhém patře. Už jsme jich rozdali padesát," říká Kušta.





Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.