Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uvidí v budoucnu automobil více než řidič?

  8:39aktualizováno  8:39
Již několik let se snaží přední technologické společnosti vyvinout systém, který by pomohl řidičovi hodnotit dopravní situaci tak, aby nenaboural nebo se alespoň minimalizovaly následky střetu. Tedy dát automobilu oči, které by byly spolehlivější, než ty řidičovi. Nedávno firma Bosch oznámila, že plánuje do dvou let vyrobit nový bezpečnostní systém, jenž okolo vozu vytvoří "virtuální bezpečnostní pás".

Ten by měl registrovat výsledky z radaru i video-senzorů speciálních kamer, které budou integrovány do různých míst karosérie. Systém tak bude eliminovat nehody způsobené především řidičovou nepozorností. Například tehdy, když motorista přehlédne vůz v mrtvém úhlu za automobilem. Kamery umístěné v zadní části vozu zase upozorní na přibližující se automobil v rychlém dálničním pruhu. Stejná kamera značně usnadní i parkování.

Soutěžní slovo pro úterý 5.2.2002:

DOPRAVNÍ

V současnosti se již podobná zařízení pracující na principu radarových vln používají, například usnadňují parkování. Luxusní vozy jsou již také vybavovány radarovým čidlem, které mapuje prostor před automobilem ve vzdálenosti do 120-ti metrů, a v případě potřeby vozidlo přibrzdí. Systém fungující na bázi porovnávání rychlostí řidičova auta a vpředu jedoucího dopravního prostředku je obvykle aktivizován od 30 km/h.

Pro vývoj podobných systémů jednoznačně hovoří i statistiky. Dle odhadů by k 30-ti procentům čelních kolizí vůbec nedošlo, kdyby řidič zareagoval o půl sekundy dříve. U najetí do vpředu jedoucího vozu by šlo dokonce zabránit pomocí elektroniky až 60 procentům zbytečných karambolů.

V další fázi prý bude elektronika schopna rozeznat dokonce charakter objektu v okolí či podélné značení na silnicích. Uvažuje se také o kamerách pro noční vidění či infračervených čidlech, které by minimalizovaly problémy v případě špatných klimatických podmínek. Časem se prý dočkáme i automatického vedení vozu pomocí "elektronické silnice". Tato budoucnost je ale podstatně vzdálenější.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.