Už i některé evropské automobilky mají tříletou záruku

-
Ještě donedávna platilo bezvýhradně,že japonské i korejské vozy nabízeli tuzemští prodejci s tříletou zárukou, zatímco evropská auta opravovaly značkové servisy zdarma jen do stáří jednoho roku. Citroën a Ford jsou na tuzemském trhu prvními v Evropě, kteří nabízejí prodlouženou záruku. Ovšem za příplatek. Například Ford Focus má v ceně jednoletou záruku, po připlacení deseti tisíc korun se garance prodlužuje na tři roky,jakmile auto najede padesát tisíc kilometrů, záruka končí. Tříletá záruka na Focuse až do ujetí sta tisíc kilometrů přijde na dvacet tisíc korun. Citroën si u Xsary cení stejnou garanci na patnáct tisíc korun. Platí, že propadá, když majitel vozu při jejím uplatnění není schopen předložit servisní knížku s orazítkovanými předepsanými kontrolami. »Tříletá záruka se vyplatí hlavně těm, kteří s autem hodně jezdí, největší zájem očekáváme od firem,« říká šéf české odnože Ford Motor Company Fritz Schmutzhart. »Tříletou záruku využijí víkendoví řidiči jen minimálně. Těm se auto opotřebovává pomalu. Ale často cestující podnikatelé, firmy, kde jdou auta z ruky do ruky, nebo lidé jezdící v náročnějších podmínkách jako třeba lesníci, ti ano,« tvrdí plzeňský prodejce vozů Nissan Petr Svoboda. »My neevidujeme nějakou zvýšenou poruchovost u aut dva nebo tři roky starých. Lidé naši záruku ocení jako jistotu, že když si zaplatí havarijní pojistku, nebudou mít s autem na sto procent žádná velká vydání,« říká ředitel dovozce vozů Nissan Lubomír Tvardík. Podle šéfa představenstva Škody Auto Vratislava Kulhánka je tříletá záruka na mladoboleslavské vozy zatím v nedohlednu. »Asi bychom se tím měli začít zabývat, zatím jsme se věnovali hlavně karosérii, kde u Octavie dnes nabízíme jednu z nejdelších záruk.« Za prodlouženou garancí stojí pozdější příchod japonských automobilek na zavedený evropský trh. »Japonské automobilky se musely nějak na trhu uvést, když přijdete později než konkurence,m usíte vyrukovat s něčím nadstandardním, proto tříletá záruka,« říká bývalý ředitel zastoupení značek Honda a Fiat Karel Stránský. Na náročném německém automobilovém trhu jsou nabídky záruk pro zákazníky ještě zajímavější, než je zvykem v Čechách a na Moravě. Hlavně japonské, ale i některé evropské automobilky nabízejí za příplatek až šestileté záruky na své vozy, hranice maximálního počtu ujetých kilometrů, během kterých jsou opravy auta zdarma, posunuly některé automobilky až na sto padesát tisíc. »Nejen v Německu, ale i v Itálii je o prodloužení záruky velký zájem,« říká Martin Svátek z pražského zastoupení firmy Fiat. Když se auto porouchá po záruce, existuje stále možnost, že autoservis ho opraví zdarma nebo s velkou slevou. »Říká se tomu kulance a jde o to, že i po skončení záruky může majitel vozu odjet ze servisu bez úbytku na bankovním kontě,« říká Radek Pitek z pražského servisu Škoda. Auto však musí opět mít řádně vyplněnou servisní knížku se všemi absolvovanými předepsanými kontrolami. »Při opravě motoru nebo převodovky u nás ušetří zákazník i desítky tisíc korun. Nejčastěji poskytujeme kulanci majitelům aut maximálně tři až čtyři roky starých,« upřesňuje Radek Pitek. Pro všechny druhy záruk platí, že při prodeji přecházejí na nového majitele.