Už se nenakupuje jen s plnou peněženkou

-
Časy, kdy zájemci o koupi starších aut přicházeli do bazarů s naditými peněženkami a platili hotově, jsou nenávratně pryč. Obchodu s ojetinami po celé republice vládne leasing nebo prodej na úvěr. "Leasing představuje 90 procent našeho obratu," říká olomoucký prodejce jetých vozů Robert Bak a doplňuje, že zákazníkům většinou nevadí, že tak za vůz platí až o čtvrtinu více. "Mnozí lidé nedají dohromady větší peníze, ale měsíční splátky jim nedělají potíže," uvádí Robert Bak. Olomoucký, až devadesátiprocentní podíl leasingu je výjimkou, obvyklou skutečnost symbolizuje stav z největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha: zmíněným způsobem prodá polovinu vozidel. "Leasing posunul těžiště zájmu od automobilů v ceně do 100 tisíc korun ke kvalitnějším vozům zhruba do 140 tisíc korun," upřesňuje šéf nákupu firmy Tomáš Pánek. Padesátiprocentní podíl leasingu na obchodech hlásí i z druhého největšího bazaru Česka, pražské společnosti Auto ESA. "Význam leasingu brzy ještě vzroste, minimálně na 65 procent," odhaduje Zdeňka Smolíková. Zmíněnou formou se zdaleka neuplatňují jen zánovní vozy pro podnikatelské sféry. "Na spotřebitelský úvěr jsme prodali už i stařičkou Škodu 120 za 29 tisíc korun," uvádí Martina Radikovská z klatovského Autobazaru R+B. "Leasing nebo spotřebitelský úvěr vyřizujeme na každé třetí auto, které projde naším bazarem," pokračuje Jan Gyársás, technik pražského Autobazaru Dvořák. Podobně je na tom také pražský Auto Jary a na severu Čech kupříkladu Autobazar Jelínek. "Leasing na auta pro firmy je už delší čas běžný, v posledních měsících ale výrazně stoupl zájem o spotřebitelský úvěr," informuje vedoucí pobočky Auto Jary v Ústí nad Labem Miroslav Krupička. "Za hotové peníze prodáme jen polovinu aut, zbytek jde na leasing či na úvěr," sděluje i Pavel Stolařík z ostravského Autobazaru Super. "Na Ostravsku se projevuje nižší kupní síla, ale naštěstí k nám našli cestu lidé z Havířova."