Užívání sirén u sanitek by měl vymezit zákon

  • 3
Používání výstražných znamení sanitními vozy by měl vymezit zákon, jejich zneužívání je totiž podle mluvčího pražské záchranné služby Jana Škouly závažným problémem. Podle něj existuje jen v Praze přes 20 organizací zabývajících se převozem pacientů a jejich vozy mají výstražná znamení. Zdůraznil, že jen sanitky Záchranné služby hlavního města přepravují lidi v akutním ohrožení života. "To znamená, že v principu žádná jiná organizace ty majáky nepotřebuje," míní.Diskutujte v chatu u článku!

Mluvčí pražské policejní správy Eva Miklíková řekla,  že řidiči sanitek zneužívají výstražných znamení podle hustoty provozu. "Oni si tím vlastně zkracují cestu, například nejedou v koloně aut, ale po kolejích," dodala Miklíková na adresu
nedisciplinovaných řidičů sanitek. Výstražná znamení podle ní mají znamenat, že sanitka jede k případu, což se dá ověřit. 

Škoula se setkává s námitkou, že i sanitky jiných organizací mají mít výstražná znamení pro případ, že by se stav pacienta náhle zhoršil. Tento argument s poukazem na pokyny odborných společností odmítá. Z pokynů totiž podle něj vyplývá, že v případě zhoršení stavu převáženého pacienta mu má posádka sanitky
v prvé řadě poskytnout pomoc. "Pomoc nespočívá v tom, že šlápnu na plyn," dodal Škoula.

Podle dopravních policistů zneužívají řidiči sanitních vozů výstražná znamení nejčastěji v Ječné ulici, a to ve směru od náměstí I. P. Pavlova ke Karlovu náměstí v Praze 2. Dalšími místy, o nichž vědí, je Palackého náměstí a vltavské nábřeží.

Na zmíněný druh přestupků se v pondělí dopoledne zaměřili policisté z dopravního inspektorátu v Praze 10. Zkontrolovali 25 sanitek, v osmi případech zjistili porušení předpisu. Provinilý řidič může podle Miklíkové dostat pokutu až 1000 korun, anebo
policie jeho případ  oznámí příslušnému úřadu.