Zloději aut v Amsterdamu se zaměřili na přední xenonová světla ve vozech

Zloději aut v Amsterdamu se zaměřili na přední xenonová světla ve vozech Porsche. | foto: mizozo.com

V Amsterdamu mizí světla porschí. Jsou ideální na pěstování marihuany

  • 17
Během jediného týdne zmizely v hlavním nizozemském městě dvaceti majitelům vozů Porsche přední světlomety. Policie předpokládá, že nejde o gang, který se zaměřuje na náhradní díly, ale o pěstitele marihuany.

Zloději se při krádežích zaměřili na dva modely vozidel: Porsche Panamera a Cayenne. Během jediného říjnového týdne nacházeli majitelé porsche napříč celým Amsterdamem své miláčky bez světel, zatím se počet "osleplých" vozidel zastavil na dvaceti.

Policie nejdřív předpokládala, že je to práce gangu, který se zaměřuje na trh s náhradními díly (náhradní světlomet z druhovýroby v Česku seženete za zhruba deset tisíc korun). Nakonec však dospěla k závěru, že přední xenonové světlomety kradou pěstitelé marihuany, kteří je používají jako zdroj světla.

"Moc se mi to nezdá," říká jeden z odborníků na pěstování rostlin pod umělým osvětlením. "Xenonové světlomety nejsou právě nejvhodnějším zdrojem, který mohli zloději najít."

Rostliny potřebují pro svůj růst teplo, to lze samozřejmě zajistit z jiného zdroje, xenon je totiž spíše "studený". Na internetových fórech ale pěstitelé diskutují také o tom, že výbojkové světlo může mít jiné spektrum, které je pro růst rostlin marihuany k ničemu.

Server mizozo.com ovšem píše, že holandští pěstitelé marihuany zjistili, že "xenony" na porsche dávají ideální poměr světla, tepla a jsou extrémně úsporné. A pro pěstování jsou optimální. 

Krádež bez nářadí

Nejvíc je zarážející způsob krádeže sám o sobě. Zloději totiž vůbec nemusí otevírat kapotu vozidla, světlometem jednoduše zapáčí a pak ho postupně vytrhnou.

S podobně jednoduchou demontáží světel se už dlouho potýkají majitelé Škod Octavií. Designéři a konstruktéři totiž navrhli tak složitý tvar, že by bylo téměř nemožné vyměnit žárovku ve světlometu tradičním způsobem z motorového prostoru. Proto vymysleli jednoduchý způsob vysunutí světla ven. Vyměnit žárovku je pak jednoduché. Ale stejně lehké je pak i světla ukrást. Octavie bez předních světel (nový originální pár "xenonů" stojí kolem 35 tisíc) jsou dnes běžným úkazem českých silnic.