Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V aukci je nejdražší auto všech dob: Auto Union D

  15:39aktualizováno  15:39
Závodní automobil Auto Union typ D. Pokud se auto z roku 1939 prodá, stane se nejdražším vozem historie.

Auto Union typ D | foto: Audi

Šedesát osm let starý závodní automobil Auto Union typ D  je v tuto chvíli nejdražším vozem nabízeným v aukci Christie´s.

Zatím historicky nejvyšší částky v dražbě dosáhl vůz z roku 1931 Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe, bylo to v Londýně roku 1987.

Vyhlašovací cena auta jd 15 miliónů dolarů (12 milionů eur). Pokud se auto na aukci pořádané 17. února na aukci pořádané v rámci pařížské výstavy historických aut (Rétromobile in Paris) prodá, bude to nejdražší vůz, který byl kdy vůbec v aukci vydražen.

Auto je vzácné nejen proto, že jich je na světě pouze pět, ale především proto, že vyhrálo French Grand Prix v roce 1939.

Auto Union je jedna ze značek, která dala později vzniknout automobilce Audi. Další exemplář typu D, který je ještě o rok starší a je ve vlastnictví automobilky čtyř kruhů, bude 12. února k vidění v Paříži.

Rupert Banner,  šéf Christie's International Motor Cars, říká: "Je to v podstatě dědeček většiny závodních automobilů které vídáme dnes. Když sledujete například přenos Formule 1, díváte se jen na modernější úpravu tohoto modelu. Opravdu."

Je to jeden ze dvou prestižních "Stříbrných Šípů" (Silver Arrows), které si původně objednal Adolf Hitler, jenomže se po 2. světové válce ztratily. Ze Zwickau je odvezla koncem války sovětská armáda jako válečnou kořist.

Americký sběratel Paul Kerrasik je pak deset let hledal rozebrané na součástky v bývalém sovětském svazu.

Dražený exemplář byl v dezolátním stavu nalezen koncem 80. let na Ukrajině těsně před sešrotováním.
Oba vozy pak pak putovaly na zrestaurování do Velké Británie, kde byly pod dohledem techniků Audi zrenovovány.

Exemplář z roku 1938 Kerassik prodal automobilce, vůz z roku 1939 putoval do soukromé sbírky.

Auto Union typ D

Auto Union typ D, vyvinutý pro závodní sezónu 1938, poháněl přeplňovaný dvanáctiválec umístěný uprostřed. Agregát navazoval na šestnáctiválec vyvinutý pro Auto Union Ferdinandem Porsche. Typ D vyhrál v roce 1938 italskou a britskou Velkou cenu.

V roce 1939 prošlo auto modifikacemi, jednoduchý kompresor nahradil dvojitý, což vedlo ke zvýšení výkonu ze 420 na 460 koní. Maximální rychlost dosahovala 330 kilometrů v hodině. Za volantem se vystřídaly největší legendy automobilových závodů: Tazio Nuvolari, nebo Hans Stuck.

Auto Union vzniklo v roce 1932 spojením firem Audi, DKW, Wanderer a Horch. Všechny čtyři značky si ponechaly svůj původní název, měly jen společné logo - čtyři spojené kruhy. V roce 1969 došlo ke spojení Auto Union se značkou NSU. Až do roku 1985 nesla automobilka označení Audi NSU Auto Union AG.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Octavia Combi CNG 1,4 TSI CNG /...
Škoda Octavia Combi CNG 1,4 TSI CNG /...

r.v. 2016, naj. 23 806 km, CNG + benzín
535 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.