Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autě hledám krásno, nikoliv luxus

  15:24aktualizováno  15:24
Malíř Kristián Kodet má v Táboře, kde pobývá, rodinné muzeum. Neskrývá totiž sympatie k pěkným starým věcem tedy i k autům. Dobře k tomu ladí, když občas v jeho řeči probleskne suchý anglický humor.
Čím jezdíte?
Jestli dovolíte, nejdřív vysvětlím, proč jsem motorista… Protože rád vypadávám do přírody. A také hned vysvětlím, proč mám rád velká auta. Protože jsem žil třináct let v emigraci ve Spojených státech, kde mi hrozně zaimponovaly ty jejich obrovské vozy. Já měl vždycky větší automobil - kvůli obrazům, aby se do něj vešly. Pobyt v Americe mě jen utvrdil v tom, co je to za úžasnou věc velký automobil.

Podle čeho jste auto vybíral? Velkých vozů je v Americe hodně.
Kritériem nebyl luxus, díval jsem se na to esteticky. Některá jejich auta jsou vyloženě krásná. Už když jsem tu žil před odchodem do Ameriky, měl jsem stařičkého chevroleta z roku 1948. Hrozně se mi totiž líbil. Nádherné auto, vypalovaný lak, osmiválec, osm lidí se v něm mohlo válet. Ale bylo strašné drama s ním tady jezdit... Musím však přiznat, že mám rád také silné vozy. Takže jsem i v Americe používal ty jejich osmiválce. Naštěstí je tam laciný benzin.

Tenkrát byl jeden galon (přes 4,5 litru - pozn. red.) za dolar, že?
Dokonce ještě pod dolar. Takže člověk vůbec nepocítil, jak to auto příšerně žere... Když to tady v roce 1989 prasklo, vrátil jsem se domů i se svou "amerikou"; měl jsem zrovna takovou docela novou. Jenomže brzy po návratu jsem zastavil u závor, právě když kolem jel rychlík poháněný elektřinou. Pak se zvedly závory, ale já nemohl odjet. Vlak mi vynuloval počítač a auto se nechtělo pohnout! Stál jsem na nejfrekventovanějším místě, přicházeli lidi z okolí, v ruce kleště a kladiva, že mi pomůžou. Nakonec jsme to odtáhli. Pak jsem postupně na tom autě vyměnil snad všechno, co se dalo, ale stále trucovalo. Až nakonec přišel skutečný odborník a udělal jediné, co to potřebovalo - vypnul a zase zapnul baterii - a auto naskočilo. To bylo pro mě velmi drahé poučení, jak je nebezpečné mít tady exota. A tak jsem přešel na evropský automobil.

Konkrétně na jaký?
Někdo mi říkal, že jsem zvolil zprofanovanou značku, když jsem se nechal přemluvit na mercedes. Ale víte, v mém věku už jde hlavně o to, aby auto svítilo a brzdilo, aby na ně byl spoleh, aby vždycky dojelo. Hodně toho najezdím mezi Prahou a Táborem, a protože tady v Táboře má Mercedes také servis, mám jistotu, že kdyby něco… To nakonec rozhodlo.

Dobrá, ale ještě stále jsme neřekli přesně typ, jaký máte…
No vidíte, já ani přesně nevím, co to mám… Myslím něco jako E, jo, určitě éčko jako elegance.

A dál?
Jak dál?

Určitě má nějaké typové číslo.
Aha… Myslím 240, ano 240.

Je na benzin?
To vím určitě, na benzin. Abyste rozuměl, já ta auta vnímám trochu jinak než podle toho, jaký mají výkon a podobně. Mám je také spjatá s hudbou. Hodně si při jízdě pouštím muziku. A protože mám rád staré americké rokenroly, tak při téhle hudbě začínám předjíždět.

A když hrají blues nebo nějaký soul?
To pak přijedu pozdě, protože si kliďánko šněruju silnici...

Kolikátý je to váš automobil?
Nedávno jsme to zrovna se ženou náhodou počítali a došli jsme k číslu dvacet sedm.
Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.