Volkswagen SP2

Volkswagen SP2 | foto: Volkswagen

V Brazílii nevládnou Němci jen fotbalu. Parádní kupé záviděla i Evropa

  • 5
Zatímco Evropa je kolébkou automobilismu jako takového, Brazílie, nejlidnatější stát Jižní Ameriky, je domovem mnoha zvláštních aut, která se za hranicemi této země často nikdy neprodávala. A překvapivě je mezi nimi dost sporťáků. Třeba nádherné kupé Volkswagenu, které záviděli i v Evropě.

Německo slaví úspěch fotbalistů na mistrovství světa, které v neděli vyvrcholilo vítězstvím německého týmu nad Argentinou. Německá auta také jihoamerickou zemi motorizovala, slavný VW Brouk tam držel pozici nejprodávanějšího auta 24 let. Úplně první výrobnu aut ovšem založil v Brazílii Chevrolet, to bylo v roce 1925.

Automobilový průmysl v Brazílii plodí vedle celosvětově známých aut také unikáty, které odpovídají tamním zvláštním požadavkům.  A není to jen záležitost posledních let, brazilský trh s automobily se dynamicky rozvíjí už od konce druhé světové války.

Jedním z prvních významných impulzů byl příchod Volkswagenu. Ochranářské zákony v roce 1953 zakázaly import nových aut a nutily automobilky vyrábět přímo v Brazílii. Místní zastoupení vedené Dánem Chrisem Tronbjergem tedy začalo s montáží Volkswagenu Typ 1, tedy původního brouka, z dílů dovezených z Německa.

VW nejprve v roce 1958 uvedl jeho místní provedení, kterému se říkalo Fusca. Po broukovi následoval i transporter. Tím se položily základy dominance německé značky, která v Brazílii trvá prakticky dodnes. Ale tak jednoduché jako kdysi to už německá značka v Brazílii nemá. Místní trh je mnohem rozmanitější, protože podmínky pro dovoz aut ze zahraničí se v devadesátých letech uvolnily. Jedničkou je tak dnes v Brazílii Fiat. Za evropskými značkami je pak na třetím místě americký General Motors.

Karmann-Ghia TC

Německá značka tak dnes považuje Brazílii za jedno ze svých výsostných území. Volkswagen mimo jiné nadělil Brazilcům speciální modely určené přímo pro Jižní Ameriku. Takový VW Karmann-Ghia TC z roku 1970 mohli Evropané leda závidět. Uvnitř ukrýval podvozek a šestnáctistovku z Volkswagenu 1600, ale měl podstatně atraktivnější karoserii.

Ještě zajímavější je Volkswagen SP2 z roku 1972, na jehož vývoj přímo dohlížel Rudolf Leiding, tehdejší šéf celého Volkswagenu. Celý projekt nesl tajemné označení „Project X“. I přes proporce sporťáku jde o další z klasických volkswagenů. Objem plochého vzduchem chlazeného čtyřválce vzrostl na 1,7 litru a díky výkonu 75 koní měl umět uhánět až 160 km/h. Pro upřesnění: proporce tomu nenapovídají, ale auto má motor vzadu jako všechny volkswageny té doby.

Design karoserie je prací stylistů z brazilského studia značky. Marcio Piancastelli, José Vicente Novita Martins a Jorge Yamashita Oba jej vytvořili na technickém základu modelu Volkswagen 412. To zaslouží poklonu, protože 412, známá taky jako Volkswagen Typ 4 je kombík! Pravda, třídveřový.

Výroba však skončila po čtyřech letech a přibližně deseti tisících vyrobených kusů bez nástupce. SP2 totiž porazil jeho nevlastní sourozenec, sportovní vůz místní značky Puma. Ten byl postaven na podvozku volkswagenu a stejný původ měl i jeho motor. Díky lehké laminátové karoserii dosahoval znatelně lepších jízdních výkonů než celokovové SP2. Jeho design byl navíc zdařilou směsicí italských vlivů, nezapře inspiraci Alfou Romeo Spider a Ferrari Dino 246 GT.

Pro klid Evropanů dodejme, že i přes atraktivní vzhled nemuseli Brazilcům pohledné kupátko tolik závidět. Jeho jízdní výkony nejlépe popisuje zlidovělý výklad jeho označení: Brazilci ironicky říkali, že SP je zkratkou pro portugalské „sem potencia“, tedy „bez výkonu“. Vážnější výklady říkají, že SP je zkratka pro Sao Paulo, kde se krásný sporťák vyráběl, nebo to také má znamenat Sport Prototype, možná také Special Project. Podle neoficiálních odhadů se jich do Evropy dovezlo něco přes 600, jedno kanárkově žluté je k vidění v muzeu koncernu VW ve Wolfsburgu.

Dnes se Wolkswagen v Brazílii zaměřuje na výrobu praktických modelů. Hlavním produktem je místní bestseller Gol. Pozor, neplést s modelem Golf! Gol je menší auto, na délku má necelé čtyři metry a má blíž k evropskému Volkswagenu Polo. V Evropě je známý ještě menší Fox, který se dříve prodával i u nás. V Brazílii existuje i jeho drsnější verze CrossFox a také zvětšený velkoprostorový SpaceFox.

Další Evropané

O první místo se dnes v Brazílii Volkswagen přetahuje s italským Fiatem, který zde působí od šedesátých let. Na rozdíl od výsledků v Evropě má dnes v Brazílii navrch italský výrobce.

Velkého úspěchu se na druhé straně Atlantiku dočkalo uno, evropské auto roku 1984. V Brazílii se vyrábělo dlouhých 30 let, do prosince 2013, v celkovém počtu 3,6 milionu kusů. Úspěch to byl natolik výrazný, že Fiat přímo pro místní zákazníky vyvinul novou generaci. Kromě ní se nabízí kompaktní hatchback Palio a jeho příbuzní: kombi Weekend, sedan Siena a pick-up Strada.

Fiat Uno v současné podobě určený pro brazilský trh

Konkurenta pro Fiat Strada vyrábí také Peugeot a říká mu Hoggar. Název odkazuje na designovou studii z roku 2003, ale produkční model je z poněkud jiného ranku. Je to pick-up se samonosnou karoserií, jehož design připomíná evropskou 207. Z technického hlediska jde o křížence starší 206 a užitkového partneru. Peugeot sdružený s Citroënem v koncernu PSA je další ze značek, které jsou na brazilském trhu velmi aktivní.

Ford zase přímo pro Brazilce před deseti lety připravil první generaci modelu Ecosport. Vůz, který vzhledem připomíná evropský fusion, má stejný technický základ, ale dostal výraznější off-roadový design a je o 20 cm delší. V Latinské Americe byl natolik úspěšný, že druhá generace ecosportu vyrazila do všech koutů světa. Letos se dokonce začne prodávat i v Evropě, po dvouleté přestávce nahradí fusion.

Troller T4

A domácí produkty? Nejúspěšnější je specialista na terénní vozy Troller. Vyrábí jediný model, třídveřový T4, který má třílitrový dieselový čtyřválec a konkuruje například Land Roveru Defender. Firma Marcopolo se zase specializuje na autobusy a Agrale produkuje traktory vlastní konstrukce. Brazilci by chtěli proniknout i mezi výrobce supersportů, ale projekt Amoritz GT se zatím do sériové výroby nedostal.