Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně staví neobvyklý hybrid, energii získává přečerpáváním kapaliny

  10:53aktualizováno  10:53
Na brněnské polytechnice vznikl projekt neobvyklého hybridního vozu. Namísto baterií používá k uchovávání energie speciální hydraulické akumulátory. Technologie by mohla najít uplatnění především v nákladních automobilech i například v autobusech MHD.
Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech.

Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Univerzitní tým VUT pracuje na vývoji poměrně netypického hybridního vozidla pod vedením profesora Josefa Nevrlého. Pod názvem hydromobil se ale neskrývá žádný vůz s pohonem na vodu. Jako přídavný prvek pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby se používá hydraulická soustava.

Hydromobil je v podstatě klasický hybrid, jen namísto elektromotorů a baterií využívá hydromotor a speciální hydraulické akumulátory. Při brzdění v akumulátorech stlačuje hydraulický olej speciální vaky naplněné dusíkem, což vede k natlakování celé soustavy. Při rozjezdu se pak naakumulovaný tlak uvolňuje a pomocí axiálního pístového hydromotoru převádí na energii pomáhající rozjezdu vozidla.

Systém by podle prvních odhadů mohl uspořit asi 25 procent paliva u vozidel, která se často rozjíždí a zase zastavují. Typické využití by tak mohlo být v městských autobusech, rozvážkových vozidlech nebo popelářských vozech. Další aplikací mimo automobilové spektrum by mohly být například těžké jeřáby nebo posunovací lokomotivy.

Tým VUT v Brně nezůstal v případě hydromobilu pouze u teoretických výpočtů. Dvojice studentů Martin Mikula a Michal Stodolák připravila v rámci své diplomové práce zmenšený model hydromobilu, na kterém se testuje fáze rozjezdu. Model nákladního vozu totiž nemá dostatečnou hmotnost ani technickou výbavu k tomu, aby byl schopen energii sám akumulovat. "Natlakovat" se tak hydraulická soustava musí z vnějšku, následně je pak model schopný rozjezdu.

Vývoj hydromobilu bude na brněnské univerzitě pokračovat. Pod vedením profesora Nevrlého se vývojový tým pokusí vyrobit funkční prototyp skutečného hydromobilu. Vyvinout by jej na VUT měli zhruba do dvou až tří let a základem se má stát silniční pneumatikový válec švýcarské značky Ammann. Úspěch projektu ale také záleží na tom, zda se na jeho podporu podaří získat granty.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.