Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V čem jsme měli jezdit: ford na jaderný pohon

  16:25aktualizováno  16:25
Automobilky se snaží jezdit na alkohol, cpou do nádrží vodík nebo fritovací olej... Hledání alternativních pohonů, nahrazujících ubývající ropné zásoby, ale není novou věcí. V padesátých letech chtěl Ford jezdit na jaderný pohon. Vznikl tak koncept Nucleon.

Ford Nucleon | foto: Ford

Dnešní automobilový designéři, konstruktéři a snílci vymýšlejí a vylepšují už jednou vymyšlené. Jejich předchůdci před půlstoletím se vznášeli hlavou v oblacích mnohem výš. Naši dědečci chtěli jezdit na jaderný pohon.

V roce 1957 tak odstartoval jeden z nejambicióznějších projektů v historii Fordu. Auto budoucnosti nemělo vypouštět žádné škodlivé emise, mělo mít nevídaný dojezd. Projekt Fordu Nucleon ale nepřekročil stadium úvah.

Auto mělo mít namísto klasického spalovacího motoru malý jaderný reaktor. Ve své době byly reaktory velké a těžké, Fordovi výzkumníci ovšem počítali s tím, že pokračující vývoj je zmenší natolik, aby je bylo možné vozit v autě.

Reaktor měl fungovat na stejném principu jako u jaderné elektrárny. Miniaturizovaný reaktor měl být plněný uranem, vyrobená pára by roztáčela turbíny. Jedna měla pohánět samotné auto, druhá vyrábět elektrický proud.

Pára by se pak ochlazovala a kondenzovala zpět do kapalného skupenství a byla by znovu využita. S tímto uzavřeným cyklem měl mít nucleon na jednu dávku paliva dojezd kolem osmi tisíc kilometrů.

Uranová kapsle měla být umístěna v zadní části, byla vymyšlena tak, aby ji šlo jednoduše vyměnit podle požadavků řidiče na dojezd. Majitel měl mít možnost volby mezi úspornou variantou s dlouhým dojezdem, nebo verzí zaměřenou na výkon.

Přestože mělo mít auto míry srovnatelné s koráby silnic své doby, prostoru pro cestující by mnoho nebylo, většinu místa by totiž zabral systém pohonu. Kabina měla být tvořena skleněnou kopulí krytou mohutným rámem. Umístěna měla být před přední nápravu. Velké nádechy na střeše a bocích měly pomoci přivádět vzduch pro chlazení reaktoru. Existují obrázky, na kterých má nucleon i ploutve - neodmyslitelný atribut amerických bouráků své doby.

Jaderné kapsle se měly vyměňovat na speciálních "dobíjecích" stanicích, které měly ve fantazii Fordových snílků brzy nahradit klasické benzinky.

Nucleon byl podle dostupných informací vítán s velkým nadšením. Dokonce se objevily informace, že Fordu na jeho nukleární auto přispívala americká vláda.

Projekt nakonec zkrachoval. Rozvoj jaderné energie a techniky, která ji spoutává, neměl tak razantní rozvoj, jak se očekávalo, nebyl tak v dohledu dostatečně malý reaktor. Zároveň se začalo mluvit o nebezpečnosti radioaktivního záření a jaderné energie vůbec.

Nucleon nikdy nepřekonal fázi zmenšených modelů a optimistických prohlášení. Maketa auta dnes stoji v michiganském muzeu Henryho Forda ve městě Dearborn.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.