Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Černošicích mají unikátní silnici z pneumatik

  12:09aktualizováno  12:09
Na první pohled vypadá včera otevřená silnice třetí třídy mezi Černošicemi a Solopysky v okrese Praha-západ zcela normálně. Nikdo by nehádal, že zde vědci zkoušejí unikátní technologii, při které jsou do asfaltu přidávány rozdrcené pneumatiky.
Česká silncie - ilustační foto

Česká silncie - ilustační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Použití takové technologie by mělo zvýšit životnost silnice, výrazně snížit její hlučnost a zkrátit brzdnou dráhu aut.

Rubtop, jak se technologie nazývá, byla poprvé vyzkoušena v americkém státě Kalifornie. Prvním, kdo s výzkumem v Čechách začal, je Jan Kudrna, vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Fakultě stavební v Brně.

"Začali jsme před dvěma roky, kdy jsme rozdrcené pneumatiky sypali přímo do míchačky na asfalt. Směs však neměla dobré vlastnosti. Bylo totiž potřeba ji zahřát a vystavit tlaku,“ řekl Kudrna.

Při stavbě černošické silnice již však bylo k dispozici speciální zařízení. To vytvoří horkou směs pneumatik s asfaltem, která se poté zhruba po hodině smíchá s drobnými kameny.

Tato technologie se podle mluvčího Středočeského kraje Martina Kupky zatím i v západní Evropě používá minimálně. V Česku jde vůbec o první silnici, která tak byla upravena.

Přísada podobná gumě z pneumatik se do silničního povrchu pro větší kvalitu již přidává. Výsledný gumoasfalt je však drahý a jeho výroba neekologická, což o starých pneumatikách rozhodně neplatí.

Vlastnosti nové silnice jsou podle Kudrny skoro zázračné: "Hlučnost vozovky se sníží, jako kdybyste stáli za betonovou zdí. Povrch má také mnohem větší přilnavost a nová vozovka není jako u běžného asfaltu po dokončení kluzká." Údržba takových povrchů je také mnohem levnější.

Na běžných komunikacích se povrch vytváří ze směsi prachu s asfaltem. Na takovém povrchu se po čase objevují vyjeté koleje. Prach s asfaltem také nemá takovou soudržnost a silnice jsou poté plné děr.

Povrch s příměsí z pneumatik je však pružný, nemačká se ani netrhá a nemusí se ho nanášet tak silná vrstva.

Podle Kudrny bude ovšem trvat nejméně dva roky, než bude nová technologie více využívána.

"Nikdo nás na dálnice hned nepustí. Jde také o vývoj a zatím neumíme systém Rubtop úplně používat," poznamenal Kudrna.

Budování silnic s příměsí z pneumatik s sebou totiž nese větší nároky na pečlivost práce. Největší využití tohoto povrchu však Kudrna do budoucna vidí právě při výstavbě dálnic.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.