Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku se za výbavu platí, v cizině je zdarma

  14:12aktualizováno  6. dubna 16:09
Při koupi auta musí český zákazník stále vytahovat z peněženky desetitisíce korun navíc za výbavu, která je v západní části Evropy naprosto samozřejmá. Jedná se přitom o nejprodávanější auta a jejich airbagy a ABS, které posádku chrání před zraněním.
Peníze, euro - (c) profimedia.cz/corbis

Peníze, euro - ilustracni foto | foto: Profimedia.cz

Nejlepším příkladem je Škoda Fabia, nejkupovanější vůz na českém trhu. Její základní verze pojmenované jako Junior, Easy a Classic mají v základní výbavě pouze jeden airbag ukrytý ve volantu. Za airbag pro spolujezdce se připlácí podle internetového ceníku mladoboleslavské automobilky 7500 korun a za ABS dokonce 17 900 korun.

O přínosu obou doplňků přitom nelze vůbec diskutovat. Airbag neboli nafukovací vak chrání osoby při čelním nárazu, dokazují to nezávislé crash testy. Brzdový systém ABS zase nezablokuje kola při prudkém brzdění a auto je tak ovladatelné i na sněhu nebo vodě, navíc zkracuje na kluzkém povrchu brzdnou dráhu.

Například v sousedním Německu by si asi nikdo auto bez ABS a alespoň dvojice airbagů nekoupil. I základní verze Škody Fabia Classic se proto u našich západních sousedů prodává dokonce se čtveřicí airbagů. Oba čelní jsou doplněný párem bočním, které zvyšují ochranu cestujících při nárazu ze strany. Samozřejmě v německé nabídce fabie nechybí ABS jako součást standardní výbavy. Opět bez příplatku.

Lépe vybavenou fabii si ale pořídí i zákazníci v Anglii nebo Rakousku. Anglické fabii vedle ABS a dvou airbagů nechybí ve výbavě, která je automatická a zdarma, CD přehrávač a klimatizace. Fabia pro rakouské zájemce má ABS a pár čelních airbagů.

Kdo však chce v Česku Škodu Fabia s rozsáhlejší bezpečnou i komfortní výbavou bez připlácení, musí si počkat na tak zvané akční modely. Třeba teď na jaře mladoboleslavská automobilka dává zákazníkům v rámci speciální nabídky zdarma výbavu navíc – je na každém, aby si v rámci této nabídky vybral mezi pohodlím klimatizace a bezpečností ABS.

Že se však situace s airbagy a ABS v malých autech i v Česku zlepšuje, dokazují některé malé modely aut, které mají tyto doplňky z továrny automaticky dodávané. Například kolínská Toyota Aygo se v Česku bez ABS a páru předních airbagů nenabízí. Podobně dobře vybavená je další loňská novinka – Suzuki Swift.

Ale hit mezi levnými auty současnosti – Dacia Logan – je na tom stejně jako Škoda Fabia. Čeští zákazníci dostávají k základním modelům rumunského automobilu pouze airbag řidiče, němečtí automaticky dva airbagy a ABS.

Rozdíly ve výbavách se však nevyhýbají ani větším a dražším autům. Opět v neprospěch tuzemských zákazníků. Jestliže druhý nejprodávanější vůz v Česku, Škoda Octavia, dostává v továrně pro český trh do základní výbavy čtyři airbagy, vozy proudící k německým klientům mají navíc i hlavové airbagy. Ty oproti bočním airbagům ještě zvyšují ochranu posádky. Za ně zdejší zákazník zaplatí 9900 korun.

Za další důležitý prvek pro jízdní bezpečí, kterým je elektronický stabilizační program (ESP) chránící auto před smykem, zaplatí zákazník kupující octavii u tuzemského dealera Škody 12 900 korun. V Německu je ESP za příplatek jen k nejlevnější Octavii Classic, u ostatních verzí se dodává zdarma.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.