Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Číně umějí kopírovat všechno. I automobily

  16:18aktualizováno  16:18
Před osmi lety se myšlence, že by Číňané - proslulí svou schopností okopírovat takřka cokoliv - začali padělat také automobily, šéf čínské pobočky Volkswagenu Martin Poste jenom smál. "Auta nejsou hodinky nebo kompaktní disky. Jsou moc složitá a je příliš obtížné je kopírovat," tvrdil tehdy Poste.
Kopie Volkswagenu Jetta

Kopie Volkswagenu Jetta - Jedním z kopírovaných modelů je Volkswagen Jetta. Důvodem obliby je jeho nižší cena. | foto: Dalmar Motors

Během několika let však zjistil, že se krutě mýlil. Již dnes jezdí podle týdeníku The Economist v Číně desítky až stovky tisíc kopií nejen volkswagenů, ale i toyot, mercedesů a modelů společnosti General Motors.

První kopie modelu německého koncernu Volkswagen Jetta se objevily na čínském trhu v roce 2001. S jinou značkou, lehce pozměněným vzhledem a hlavně o pětinu levnější než originál.

Až polovinu prodaných aut tvoří kopie
Jejich kvalita přitom byla vysoká. Důvod byl jednoduchý - i tyto vozy se totiž vyráběly v továrnách koncernu Volkswagen. Jak je to možné? Seat, španělská pobočka VW, továrnu prodal mexické společnosti a ta ji obratem postoupila čínské firmě Anhui Chery.

Ta navíc z 20 procent patřila největšímu čínskému partnerovi německého koncernu, společnosti Shanghai Auto Industry Corporation (SAIC). Přestože Volkswagen protestoval, továrna Anhui Chery vyráběla kopie jetty jak o závod. Nakonec se jich prodalo přes sto tisíc, což byla skoro polovina toho, co na čínském trhu prodal německý Volkswagen sám.

V polovině roku 2003 začala firma Anhui Chery vyrábět další kopii jiného modelu, který v té době dokonce ještě nebyl v prodeji. Chevrolet Spark totiž další velký partner SAIC, americká firma General Motors, uvedl na trh později než Číňané. Kopie vyrábí také společnost Zheijiang Jili Geely. Její tři modely se totiž až příliš podobají vozům Daihatsu. Kopie od Geely stojí asi polovinu částky požadované za originál od oficiálního místního výrobce.

Světovým výrobcům se praktiky Číňanů nelíbí. Protestují však zatím jen vlažně. Bojí se totiž, že kdyby se ozvali důrazněji, mohlo by to v Číně vzbudit nevůli, a velké automobilky by tak mohly ztratit přístup na rychle se rozvíjející trh. A tak raději volí taktiku nechat si ukousnout ze svého krajíce než přijít o celý pecen.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.