Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V ČR je 500 tisíc kradených aut, Slovinci je zabavují

  18:31aktualizováno  18:31
Po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut, odhadují odborníci. Pokud si nejste původem svého auta jisti, nejezděte do Slovinska. Každý měsíc tam přijde sto Čechů o svůj vůz, protože je kradený. Hon na auta s kriminální minulostí začne v září i v Česku.
Slovinští celníci se zaměřují na kradená auta - ilustrační foto

Slovinští celníci se zaměřují na kradená auta - ilustrační foto | foto: Jablotron

Pro plnou stovku českých turistů byla letošní dovolená tou nejhorší v životě. Zatímco ještě v loňském roce bez problémů dorazili do oblíbených slovinských nebo chorvatských letovisek, letos se do svého cíle nedostali. Jejich auto skončilo v rukách celníků a šance, že ho ještě někdy uvidí, je spíše symbolická.

Podrobná kontrola totiž zjistila, že auto bylo v minulosti ukradeno v některé ze zemí Evropské Unie. "Mnoho dalších Čechů takový zážitek nejspíš ještě čeká," říká Milan Smutný, tiskový mluvčí společnosti AAA Auto.

"Podle našich statistik pochází 20 procent aut, jejichž původ ověřujeme, z trestné činnosti," říká Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu automobilů. Pajer odhaduje, že na českých silnicích může jezdit až půl milionu vozů, které byly někdy v minulosti odcizeny.

"Podle centrálního registru vozidel u nás bylo k polovině července evidováno 4 217 000 osobních automobilů, takže v praxi to znamená, že každý devátý je kradený," říká Milan Smutný z AAA Auto.

Slovinsko se v průběhu letošního června pustilo do testování takzvaného Schengenského informačního systému a prověřuje v něm všechny podezřelé vozy.

"Od počátku letošních prázdnin o své auto na slovinských hranicích přišlo 100 českých turistů a toto číslo zdaleka není konečné. Osud zabavených aut je přitom velmi nejistý, ale naprostá většina z nich se už ke svým majitelům nejspíš nikdy nevrátí," říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Podle informací českého velvyslanectví v Lublani jde především o luxusnější vozidla značek VW, BMW, Audi nebo Mercedes.

"S tímto problémem se Češi, kteří přes Slovinsko nejčastěji jezdí na dovolenou, potýkají už tři roky," říká mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová. " Ke zostření kontrol došlo ve Slovinsku v souvislosti s přípravami Slovinska na vstup do Schengenu," vysvětluje.

"Na hraničním přechodu Gruškovje za Mariborem je to na denním pořádku," hlásí česká ambasáda v Lublani. "Nyní se to rozšířilo i na další hraniční přechody, ale není to ještě tak běžné."

Za aktivitou slovinských celníků a policistů mohou stát také německé pojišťovny, které podle Pajera z Cebie vyplácí za nalezené kradené auto až 200 euro.

"Je to tím, že v rámci testovacího provozu dostala slovinská cizinecká policie přístup do evropské databáze," říká.

Dá se odhadovat, že podobná situace jako ve Slovinsku nastane také na českých silnicích. Od září se totiž vstup do Schengenského informačního systému v testovacím provozu otevře i českým policistům a celníkům.

"Každý rok dochází k desítkám takových případů zabavení vozidla. Loni to bylo například 35 případů, letos zatím 12," říká Opletalová.

Do České republiky se vrací registrační značky zabavených vozů. V ministerské statistice tak figurují pouze auta, u kterých je vyřešen původ vozu. Pokud šetření teprve probíhá, auto ve statistice není.

Podle Martina Pajera z Cebie jsou tak reálná čísla vyšší: "Podle informací, které máme od německých pojišťoven, je to 80-120 zadržených aut za měsíc."

"Pokud Slovinci při hraniční kontrole zjistí, že auto mají registrované v databázi kradených vozů, nechají ho odstavit a sepíšou s jeho současným majitelem protokol, policejní zápis," popisuje Opletalová.

"Je třeba říci, že v drtivé většině případů se ukázalo, že auta byla skutečně kradená. Nejčastěji z Německa."

"Auto se pak vrací původnímu majiteli nebo pojišťovně, která po krádeži původnímu majiteli škodu nahradila. Český občan, který takto o auto přišel, pak má v ruce policejní zápis a může zvážit právní kroky vůči tomu, od koho auto koupil," říká Opletalová.

Systém prověřování legality vozu je zatím ve zkušebním provozu, naostro začne fungovat od prvního ledna příštího roku.

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.