Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V „embéčku“ za sebou nechali už i Jágrův Omsk

  10:31aktualizováno  10:31
V Nižním Novgorodu motor zanesený mizerným benzinem, v pohoří Ural zase prasklá pneumatika a ulomený výfuk. Ale především přes pět tisíc kilometrů zdolaných v historickém "embéčku" - tedy čtyřiačtyřicet let staré Škodě 1000 MB - už za sebou mají cestovatelé Michal Vičar a Martin Beťko, kteří před třemi týdny vyrazili z Olomouce na cestu kolem světa.

Michal Vičar a Martin Beťko vyrazili na cestu kolem světa z Olomouce 1. září. Plánují za 180 dní ujet 35 tisíc kilometrů. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Od 1. září dvojice dobrodruhů dojela z Česka přes Slovensko, polský Krakov a Varšavu, lotyšskou Rigu a estonský Tallin do Ruska. Nejdelší etapa jejich výpravy, která vede přes celé Rusko od západu na východ, začala v Petrohradu a pokračovala přes Moskvu, Nižnij Novgorod, Ufu, Čeljabinsk až do sibiřského Omsku, který v posledních týdnech pobláznila jágrmánie, jelikož právě za místní hokejový klub Avangard nastupuje nejslavnější český útočník.

Ještě před příjezdem do Jágrova města ale cestovatelé museli řešit první velké technické problémy se svým veteránem.

Ty nejvážnější přišly ve dvoumilionovém městě Nižnij Novgorod, kde vypověděl službu motor "embéčka". A zde je také příjemně zaskočila ochota místních obyvatel, kteří jim pomohli.

"Jen co jsme vytáhli nářadí a otevřeli kapotu, přišel k nám ruský student Valér. Pomohl nám vyměnit svíčky, zkontrolovat čerpadlo a zakrátko prohlásil, že jsme někde museli nabrat pěkně špatný benzin. To už se k němu přidal i s kamionem Sergej a pár zkušenými tahy odmontoval karburátor auta, které nikdy předtím neviděl," píše ve svých zápiscích z cesty Martin Beťko.

"Kde se vzal, tu se vzal, přišel i milicionář Ilja. Rozebral karburátor, který byl zanesený jako čert, a profouknul ho. Přidal pár jednoduchých kouzel s technickým benzinem a světe, div se, motor zase běžel. A tak jsme pochopili, že každý Rus je tak trochu mechanik," popisuje cestovatel.

Cestou přes pohoří Ural musela posádka embéčka měnit píchnuté kolo, ale především vyřešit problém s ulomeným výfukem. Nakonec opět pomohli místní obyvatelé, konkrétně mechanik Timur, který ve své dílně výfuk svařil. Když později cestovatelé jeho práci kontrolovali, nevěřícně zírali na mohutný ocelový klíč, který svérázný opravář k výfuku přivařil, aby spoj zpevnil.

"A tak jsme pochopili, že každý mechanik je tu stále tak trochu Rus," glosuje příhodu Martin Beťko. Nyní je posádka embéčka zhruba v polovině "ruské" etapy, která skončí ve Vladivostoku. Pak je čeká Jižní Korea a poté už USA, Mexiko, státy Střední a Jižní Ameriky a nakonec ze Surinamu návrat do Evropy a cesta přes Portugalsko, Španělsko, Francii a Německo zpátky do Česka.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.