Ferrari 360 Challenge Stradale

Ferrari 360 Challenge Stradale | foto: ČTK

V Itálii se rozmáhají ilegální automobilové závody

  • 142
ŘÍM - Ilegální noční automobilové závody s řádně "nadupanými" osobními automobily ve víkendových ulicích italských měst získávají u mladých Italů stále větší oblibu, píše agentura ANSA.

Jen tento víkend zabavili karabiníci při bleskové operaci na okružním obchvatu kolem Říma 20 speciálně upravených vozů a zadrželi 40 řidičských oprávnění. Během jednoho závodu donutila policie k zastavení dva mladíky, kteří se za běžného nočního provozu řítili svými speciály po vozovce rychlostí kolem 300 kilometrů v hodině.

Podle policejních odhadů se těchto nočních závodů účastnily v sobotu a v neděli asi tři stovky lidí z pěti italských regionů. Do akce proti těmto samozvaným závodníkům bylo nasazeno přes sto karabiníků; šlo o zatím poslední dějství v dlouhodobém seriálu, který se od začátku roku odehrává o víkendech v ulicích různých
italských měst.

Minulý měsíc se policisté dostali při zásahu proti takovým závodům v jihoitalské Puglii do střetu s diváky, kteří je zasypali sprškou kamenů, když se snažili závody přerušit.

Filipínský zloděj aut byl uvězněn v ukradeném BMW
MANILA - Alvin Altura z filipínské metropole Manily se dal na kradení aut, ale neprokazuje při tom přílišný talent. Při svém posledním vloupání do BMW v jedné podzemní garáži to snad už ani policii více usnadnit nemohl. Místo aby ujel, zjistil náhle, že se mu drahé auto stalo vězením - nedokázal ani otevřít dveře, ani nastartovat motor.  Altura se pak v podzemní garáži dvě hodiny hekticky snažil dostat z vozu. Nakonec se mu to dokonce i podařilo, avšak to jej už obklopil bezpečnostní personál.  Upachtěný zloděj však ani v této situaci neztratil smysl pro humor. "Alespoň jsem se také jednou posadil do BMW," prohlásil s nadhledem.
Následující víkend prožívali dvě krušné noci obyvatelé římského předměstí EUR, když jim pod okny několik hodin řvaly speciálně upravené motory a kvílely pneumatiky. Podle policie se do závodů v dlouhých, ale úzkých ulicích předměstí, které dal ve
30. letech minulého století vystavět fašistický diktátor Benito Mussolini, zapojilo rovněž asi 300 automobilů.  Přitom účast na takovém závodě není žádná laciná záležitost. Na přestavbu vozu je nutný vysoce kvalifikovaný automechanik,
který stroj přestaví tak, aby z něho řidič dostal co největší výkon a rychlost. Podle lidí, kteří mají k této zábavě blízko, stojí taková přestavba asi dva tisíce eur, ale spíš pět tisíc - tedy v přepočtu kolem 150.000 korun.

Některé zvláštní objednávky ale přijdou zákazníka i na 25.000 eur, a není to žádná výjimka.  Většina motorů při takové přestavbě dostane novou turbínu, často se ale vymění celý motor za mnohonásobně výkonnější pohonnou jednotku. Stejně tak je nutné vyměnit i další mechanické části vozidla, například tlumiče, aby se v autech vůbec dalo jezdit.

Jeden automechanik, který pod rouškou anonymity připustil, že se takovými přestavbami také občas živil, tvrdí, že zákazníci požadují úpravy naprosto jakéhokoli vozidla - od prastarého maličkého Fiatu 600 a o nic většího Peugeotu 205 až po nejnovější modely BMW či Audi.

V mnoha případech by přišlo nové auto levněji než přestavba starého, ale "je to výzva, abyste ukázal dalším lidem, že máte na to nakopat do zdánlivě skromného exteriéru 300 koňských sil", dodává automechanik. Tento zavrženíhodný jev se už dočkal veřejného odsouzení od politiků i policie upozorňujících na hazard, jemuž jsou vystaveni běžní účastníci silničního provozu, a to nejen řidiči, ale i chodci, kteří se nic netušíce ocitnou uprostřed divokých závodů.

Na stranu "normálních" lidí se postavil i italský pilot formule jedna Giancarlo Fisichella, když se snažil odradit mladé lidi od takového hazardování. "Nikdy bych se takových závodů nezúčastnil. Rychlost pro mne není projevem potvrzujícím mé osobní kvality, ani nějakým nejvyšším závodem", prohlásil. 

"Je to jasný exhibicionismus," tvrdí jeden z anonymních závodníků. Jak dodává, "všechno je o tom mít bezva fáro, umět řídit a dát najevo, že na to mám odvahu. Adrenalin vyletí tak vysoko, že se za volantem už o nic jiného nestaráte."
Ilegální automobilové závody se také nedávno dostaly do filmu Velocitá massima (Nejvyšší rychlost) italského režiséra Daniela Vicariho. Italská veřejnost ale tento příběh přijala dost vlažně a někteří kritici režiséra přímo obvinili, že oslavuje ilegální a
případně i smrtelně nebezpečnou zábavu.