V posledním roce však přece jen začalo ve vozových parcích centrálních státních úřadů a institucí přibývat tuzemských vozů konkrétně modelu Škoda Superb. Takto podle mluvčího Martina Severy konkrétně vypadá situace na ministerstvu zemědělství: Ministr zemědělství Jaroslav Palas má k dispozici dva vozy Audi A8, které byly ministerstvem zemědělství zakoupeny v roce 2000 se slevou třicet procent prostřednictvím ministerstva financí s tím, že vozy byly využity při zasedání Světové banky a Měnového fondu v Praze a dodány po jejich ukončení. Za jedno vozidlo Audi A8 bylo zaplaceno 1 902 000 korun. K případnému využití pro ministra zemědělství je ještě Škoda Superb TDI PD, pořízená v roce 2002 za cenu 955 500 Kč," informoval mluvčí.
Prezident Václav Havel, stejně jako například ministr zahraničí Cyril Svoboda a další ústavní činitelé, se přepravují vozy Ochranné služby české policie a údaje o nich jsou utajované. Prezidentův mluvčí Ladislav Špaček přesto prozradil: V srpnu 2000 byl prezidentovi pořízen nový vůz. Ten původní byl Mercedes MB S600, rok výroby 1993, při vyřazení měl najeto 319 223 kilometrů. Byl převeden do Národního technického muzea. Nový vůz AKP 00-01 je opět Mercedes MB S600, pořizovací cena byla 2 619 844 korun," sdělil Špaček. Oblíbeným vozem tuzemských politických špiček je BMW typové řady 7. Má jej přidělen například předseda Senátu a jeho místopředsedové, stejně jako hlavy ministerstev pro místní rozvoj, životního prostředí, dopravy a spojů a také kultury.
Někteří ministři už jezdí i v superbech, i když tento vůz je často používán až jako druhý, právě za zmiňovanými audi a BMW. Dva superby má například ministerstvo spravedlnosti, které podle své mluvčí Ivy Chaloupkové bylo vůbec první takto důležitou institucí, která si tento typ od Škody zakoupila. Superby jsou však často přidělovány jako služební vozy náměstkům ministrů, jezdí v nich velká část
krajských hejtmanů. Mluvčí jednotlivých ministrů a dalších politických osobností většinou mají připraveny argumenty, proč jejich šéfové jezdí v takto drahých, velkých, výkonných a hlavně zahraničních vozech. Argumentují většinou tím, že je třeba, aby bylo postaráno o bezpečnost těchto osobností, dále že se vozy pořizovaly v době, kdy ještě superb neexistoval, a pak také tím, že se vlastně příliš neutratilo, protože vozy byly pořízeny s velkou slevou.
Václav Havel
Mercedes S600
Petr Pithart
BMW řady 7
Stanislav Gross
Audi A8
Pavel Dostál
BMW řady 7
Lubomír Zaorálek
BMW řady 7
Igor Němec
Volkswagen Passat
Petra Buzková
Audi A8
Jiří Rusnok
Audi A8, Škoda Superb
Pavel Rychetský
Škoda Superb
To, že dovozci poskytují státním institucím velmi lukrativní podmínky, připouští i mluvčí českého zastoupení Audi Jan Klíma. Podle něho kupec kromě ceny, podmínek údržby a servisních služeb chce předem vědět i například pevnou odkupní hodnotu vozu. Slevy se pohybují často kolem třetiny i více z ceny, která je nastavena pro běžného zákazníka. Například v Senátu se vozy BMW zakoupily se slevou 40 procent, každoročně se bezplatně obměňují za nové, a pokud najedou více než 70 000 km, budou vyměněny ještě dříve. Auta jsou neustále v záruce, servis a údržba jsou prováděny zcela bezplatně.
Další vozy používané elitou
model |
BMW 745 |
Mercedes S600 |
Škoda Superb |
Počet válců motoru |
8 |
12 |
6 |
Zdvihový objem (cm3) |
4398 |
5513 |
2771 |
Maximální rychlost (km/h) |
250 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 (s) |
6,3 |
4,8 |
8,0 |
Kombin. spotřeba (l/100 km) |
10,9 |
14,8 |
9,9 |
Některé prvky výbavy |
elektr. řízení tvrdosti tlumičů, systém minimalizace náklonu v zatáčkách |
automatické vypíná válců pro nevyužitém výkonu, elektr. prvky propojené světelnými kabely |
4xairbag, ABS a další čtyři elektr. systémy pro jízdní stabilitu |
Cena základní verze |
2 819 300 |
4 444 000 |
998 000 |
Výběrová řízení nejde jen o cenu
České zastoupení Audi bývá v soutěžích na dodávky automobilů pro vrcholné tuzemské úřady a zastoupení docela úspěšné. Mluvčí firmy Jan Klíma přiznává, že to někdy bývá dost neúprosné soupeření.
* Jak se o tom, že například nějaké ministerstvo bude kupovat nové automobily, vůbec dozvíte?
Obecně lze říci, že do výběrových řízení vstupujeme buď na základě oslovení zadavatelem, případně na základě veřejné informace, například v Obchodním věstníku. Instituce oslovují jednak importéry jednotlivých značek, ale mohou se poptávat i u samotných prodejců. Každý zadavatel dnes již velmi přesně stanovuje podmínky nabídky.
* Co třeba zákazníci požadují?
Například stupeň sériové výbavy, bezpečnostní parametry vozidla, délku záruky, samozřejmě ceny jak vozu, tak i například náhradních dílů. Cenový parametr je samozřejmě důležitý, ale mohou převážit jiné důvody pro koupi určité značky a typu vozu.
* Můžete popsat nějaké vaše vítězné konkrétní výběrové řízení?
Tyto informace jsou přirozeně středem zájmu konkurence, a proto jsou pokládány za důvěrné.
Glosa
Když středočeský hejtman Petr Bendl zdůvodňoval koupi svého nového služebního vozu Audi A-6, říkal před novináři, že vzhledem ke své výšce se při dlouhých cestách po rozlehlém Středočeském kraji prostě nemůže vtěsnat do malé Škody Octavia. Prý by se pak po vystoupení z vozu cítil prachbídně. Tehdy ještě mladoboleslavská Škodovka svůj Superb nenabízela. Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský je ještě urostlejší postavy než jeho kolega Bendl. Proto je vcelku logické, že jezdí v ještě větším Audi A-8. Také Tošenovského mluvčí uváděla mimo jiné právě prostornost jako důvod k zakoupení právě tohoto vozu. Takže - nevolte, proboha, lidi s basketbalovými postavami. Existují totiž dokonce i větší a pochopitelně dražší automobily.