Bezdrátové dobíjení elektromobilů Qualcomm

Bezdrátové dobíjení elektromobilů Qualcomm | foto: Qualcomm

V Londýně připravují velký test bezdrátového dobíjení elektromobilů

  • 14
Velký praktický test bezdrátového dobíjení elektromobilů připravuje na začátek příštího roku společnost Qualcomm ve spolupráci s londýnskou radnicí a londýnským dopravním podnikem. Do ulic vyjede až 50 aut, která budou testována v každodenním provozu.

Elektromobily budou po blíže neurčené období testovat v ulicích Londýna praktickou funkčnost bezdrátového dobíjení. Testovací nekomerční provoz se rozhodla spustit společnost Qualcomm, která před časem koupila firmu HaloIPT, specialistu na bezdrátové dobíjení elektromobilů – čtěte zde.

Všichni zaměstnanci HaloIPT a veškeré technologie firmy tak přešli pod Qualcomm, který jakožto elektrotechnický gigant urychlil vývoj celého systému. Do testování v Londýně, které bylo dohodnuto nejen ve spolupráci s radnicí a společností Transport for London, ale i s britskou vládou, se zapojí například firma Addison Lee – největší provozovatel taxislužby ve Velké Británii. Dalším partnerem projektu, který má odstartovat někdy zkraje roku 2012, je společnost Chargemaster, což je evropský provozovatel dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.

Do testů se ale mohou zapojit i další společnosti, Qualcomm při této příležitosti na svých stránkách připravil prezentaci projektu a výzvu k připojení se. Zúčastnit se tak mohou například výrobci elektromobilů nebo další firmy, které se chtějí do rozvoje bezdrátové dobíjecí infrastruktury začlenit. Padesátka elektromobilů a plug-in hybridů je tak maximem, které projekt zvládne.

Systém bezdrátového dobíjení elektromobilů Qualcomm (původně tedy HaloIPT) využívá klasické elektromagnetické indukce. Elektromobil vybavený speciálním dobíjecím plátem na podvozku zaparkuje nad dobíjecí podložkou. Přesnost parkování přitom nehraje hlavní roli, technologie funguje i pokud se pláty nepřekrývají.

Qualcomm není jedinou společností, která se bezdrátovým dobíjením elektromobilů zabývá. Automobilka Toyota obdobným způsobem nedávno investovala do společnosti WiTricity, jejíž technologie funguje namísto magnetické indukce na bázi magnetické rezonance. Toyota zatím ale žádné rozsáhlé praktické testy neoznámila. Více o bezdrátovém nabíjení toyot čtěte tady

Další společností, která se bezdrátovým dobíjením elektromobilů zabývá, je Evatran. Podobně jako Qualcomm spoléhá na magnetickou indukci, vyšší efektivitu chce firma zajistit tím, že řidič zaparkuje vůz před speciálním "dobíjecím" stojanem, jehož dobíjecí podložka se automaticky nastaví do ideální polohy vůči nabíjecímu plátu ve voze.


Elektromobil