Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V mrazu teď už jen na zimních. Městská policie je kontrolovat nemůže

  14:51aktualizováno  14:51
Svítí slunce, silnice se zdá z okna bytu suchá, teplota je nad nulou. Přesto řidič nemůže vyjet bez zimních pneumatik. Proč? Příroda řidiče mate – vozovka může být namrzlá, i když je teplo. Zvlášť na mostech.

Na sníh nebo led můžete vyjet od prvního listopadu jen se zimním obutím. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Zákon umožňuje vyjet mezi 1. listopadem a 31. březnem i na letních pneumatikách. Jenže není zcela jasné, za jakých okolností. Zákon říká, že to jde, pokud není na silnici sníh, námraza nebo led, nebo pokud nelze očekávat, že
se při jízdě na cestě někde objeví. Kdekdo si tak jistě řekne, že není problém vyjet z garáže, pokud je počasí přívětivé.

Kdy nevyjíždět na letních pneumatikách

  • Teplota klesne pod 4 °C,
  • sněží, prší při nízkých teplotách,
  • mrholí, je vysoká vlhkost vzduchu,
  • předpověď počasí je nepříznivá,
  • silnice je posypaná solí (není záruka, že nebude namrzlá),
  • na mostech hrozí námraza (už od 6 °C).

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Meteorologové ovšem varují, že se nestačí ráno podívat z okna, případně zkontrolovat teploměr a bezstarostně vyrazit na cesty, když je venku sucho, svítí slunce a rtuť teploměru se pohybuje v kladných číslech. Teplota těsně nad zemí je totiž nižší než už třeba v jednom či dvou metrech nad zemí.

Zejména v noci a ráno se vzduch od promrzlého povrchu země ochlazuje. Silnice tak může být namrzlá. Podobné teplotní rozdíly mohou šoféry překvapit i na mostech. Za jasného počasí je teplota vozovky na mostě až o šest stupňů nižší
než okolní silnice. Mostní konstrukce promrzá i zespodu.

Letní obutí klouže i na suchu

Motoristy může také překvapit smyk na ledu, ač neprší, nemrholí ani nesněží. Na silnici namrzá mlha i pouhá vlhkost v ovzduší. Nehledě na to, že letní pneumatiky podle výrobců kloužou, i když je relativně teplo – teplota klesne pod sedm stupňů. Pneumatika ztvrdne, ztrácí přilnavost k vozovce a klouže.

I k těmto okolnostem může policista přihlédnout při udělování případné pokuty. "Rozhodnutí bude vždy na zodpovědnosti konkrétního policisty. Obecně však bude doporučeno, aby policisté vycházeli z okamžité situace na konkrétním úseku silnice. Pokud řidič pojede po suché vozovce, neměl by být pokutován," říká Štěpán Zachara z krajského ředitelství policie Zlínského kraje.

Je však nutné připomenout, že policisté – stejně jako třeba silničáři – mají na rozdíl od většiny řidičů přístup k aktuálním a mimořádně přesným předpovědím meteorologů, které určitě z rádia ve voze neuslyšíte. Proč tedy zákonodárci motoristům vůbec šanci na jízdu s letním obutím dávali, když má výjimka tolik chytáků? Vyšli vstříc městským víkendovým řidičům.

"Když babička s dědečkem nemají na zimní pneumatiky a potřebují dojet jen z domova do Billy a jsou schopni počkat na den, kdy bude suchá silnice, ať jedou klidně na letních," říká autor zákona, poslanec Stanislav Huml.

Strážníci kontrolovat nemohou

Na závěr je dobré říci, že zimní pneumatiky mohou kontrolovat pouze státní policisté. Strážníci nikoli. "Strážník je oprávněn zastavit řidiče jen ze zákonem daných důvodů, což kontrola pneumatik v žádném případě není," říká Dana Klišová z ostravské městské policie. Ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš však upozorňuje, že řidiči přesto v těchto případech "vyhráno" nemají. Strážníci totiž mohou přivolat k autu na letních pneumatikách státní policisty, pokud uznají, že vůz je nebezpečný pro ostatní účastníky provozu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.