Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od úterý do neděle 28. května.
V Národním technickém muzeu je k vidění unikátní sbírka Ferrari | (2:00) | video: iDNES.cz

Výstavu muzeum pořádá ve spolupráci se sdružením Chateau Loučeň Concours d’ Elegance a dealerem luxusních aut Scuderia Praha při příležitosti přehlídky historických vozů Concours d ́ Elegance, která se bude konat 3. a 4. června na zámku Loučeň.

Ferrari 330 GT 2+2 (1966)
Ferrari 275 GTC (1966)
Ferrari 430 Scuderia (2008)

Na Letné jsou k vidění Ferrari 330 GT 2+2 (1966), 275 GTC (1966), 400 Automatic (1976) a F 430 Scuderia (2008). Vozy slavné italské značky jinak muzeum nevystavuje. „Naše sbírky jsou zaměřeny na dokumentaci toho, co má českou historii. Takže na značku Ferrari, jejíž historie se u nás začala psát až po roce 1989, si můžeme nechat zajít chuť. Proto máme radost z toho, že můžeme alespoň na krátkou dobu vystavit tyto vozy, které se jinak vymykají zaměření našich sbírek,“ uvedl ředitel sekce dopravy muzea Arnošt Nemeškal.

Vystavené automobily za organizátory loučenské výstavy přiblížil ředitel společnosti Veteránská krása Robert Pergl. „Vůz 275 GTC je zvláštní zejména tím, že hned v roce 1966, kdy byl vyroben, vyhrál závod mistrovství světa na 1000 kilometrů na Nürburgringu,“ uvedl k modelu, který se objevil i na plakátech k výstavě. Za stejný vůz podle něj nedávno sběratel v aukci zaplatil tři miliony eur.

„Je to jeden ze dvou vyrobených závodních vozů v kategorii GT. Ten vůz je zvláštní zejména tím, že v roce, kdy byl vyroben, tedy 1966, vyhrál závod mistrovství světa 1000 kilometrů Nürburgring,“ uvedl Robert Pergl.

Kontrastem k modelu 275 GTC, jehož karoserii Pergl považuje za jednu z nejzdařilejších, je v hale NTM model 400 s ostře řezanými křivkami. Společným jmenovatelem obou zmíněných modelů je dvanáctiválec pod kapotami. Dalším vystaveným vozem je model 330 GT 2+2 z roku 1966 jako ukázka cestovních vozů.

Ferrari 400 Automatic (1976)
Výstava vozů Ferrari v Národním technickém muzeu
Ferrari 430 Scuderia (2008)

„Vybrali jsme ho schválně, ačkoli na Loučni již byl, jelikož tímto modelem jezdil v šedesátých letech do práce sám zakladatel slavné automobilky Enzo Ferrari,“ dodal Pergl. Osmiválcové modely pak v dopravní hale zastupuje model 430 z limitované edice Scuderia.

Automobilová krása na Loučni

Z dopravního sálu NTM se auta přesunou na přehlídku veteránů na zámku Loučeň, který je spojený s historií automobilového průmyslu zejména prostřednictvím rodiny Thurn-Taxisů. Té zámek v minulosti patřil a na počátku minulého století vlastnila akcie firmy Laurin & Klement.

Čtvrtý ročník akce se zaměří právě na značku Ferrari, která letos slaví 70. výročí založení. Na přehlídce budou k vidění desítky automobilů této značky, některé z nich budou v Česku vystaveny poprvé. „Když jsem orientačně počítal jejich celkovou hodnotu, vyšlo mi 1,8 miliardy korun,“ doplnil Pergl. NTM bude na výstavě prezentovat vůz Mercedes Benz 770 ze svých sbírek.

Celkem budou moci návštěvníci obdivovat na 70 vozů. Nejstarší exponát čtvrtého ročníku loučeňské Concours d’Elegance bude z roku 1914.

„Bude tam také auto, které jsem koupil před osmi lety v Americe. Předtím se ho marně pokoušeli deset let renovovat, já jsem ho po sedmi letech dokončil. Je to dvanáctiválec Hispano Suiza, šest metrů dlouhý a patřil mahárádžovi,“ uvedl ředitel Chateau Loučeň Concours d’Elegance Bohuslav Klein a dodal, že tento vůz je po Bugatti Royale považován za druhé nejdelší sériové auto, které se kdy vyrábělo. Mezi další zajímavé vozy, které budou letos k vidění, patří podle Kleina například vůz Bugatti T57 Stelvio, jehož důkladná renovace byla dokončena v březnu, ze Slovenska pak má dorazit obrovské Bucciali nebo po motorové stránce replika jednoho z nejhezčích aut světa - Bugatti 57 Atlantic.

Limit akce je 2 000 lidí denně, a to nejen kvůli bezpečnosti návštěvníků, ale především s ohledem na vystavené exponáty. Cena jednodenního lístku zůstává na stejné sumě jako o předchozím ročníku, tedy 500 korun za osobu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

Superambiciózní čínská BYD má 120 tisíc inženýrů. Poráží Teslu a vstupuje do Česka

Čínská elektromobilka vznikla před 22 lety, dnes je největším výrobcem elektrifikovaných vozidel na světě, kromě osobáků produkuje nákladní vozy, dodávky i autobusy. A pro ně vlastní trakční baterie....

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Nejen zákon a pořádek. Od policie v Bádensku-Württembersku se očekává, že bude chránit i klima. Proto její vozový park loni v červenci obohatily desítky elektromobilů. Jak se ukazuje, pro stíhání...

1. dubna 2025

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

1. dubna 2025

KVÍZ: Poznáte tato auta z nadhledu? Klidně si i tipněte

Auta v každodenní praxi vídáme ze všech stran. A z činžáku občas třeba i seshora. Že se potom jen těžko poznají? No ano, z této perspektivy na ně nejsme zvyklí. V našem kvízu si můžete vyzkoušet...

vydáno 1. dubna 2025

Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Unikátně pojatým enyaqem...

31. března 2025  10:30

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

31. března 2025

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

31. března 2025

Elektromobil ano, Elona ne. Majitelé tesel vyjadřují názory nálepkami

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na nich naopak ve velkém vydělává? Především výrobci všemožných nálepek a polepových folií, které pomáhají majitelům vozů...

30. března 2025

Ministerstvo hasí průšvih s řidičáky pro kardiaky. Byla to chyba v překladu

Jak to nakonec bude s kardiaky a řidičáky? Kardiaci opravdu budou muset na kontrolu, ale obvodní lékař postačí. Řešit to budou muset i autoškoláci, důchodci či profesionálové.

30. března 2025

V noci na neděli se posouvá čas. Řidiči musí dát pozor na jarní únavu

Chvíli to vypadalo, že je se střídáním letního a zimního času konec. V rámci Evropské unie se ale jednotlivé státy nebyly schopny dohodnout na tom, který čas by měl platit. Jarní střídání je tedy...

29. března 2025

Oblíbený sraz chtějí tunerům zatrhnout. Zavzpomínejte nad fotkami

Jeho oficiální název zní Car Wars, mezi příznivci tuningu je však známý jako Panenčák. Na letiště u Panenského Týnce se jich v nejlepších letech tohoto srazu, který má v současnosti již víc než...

29. března 2025

V autě: Evropa dál ztrácí. V Číně se maká šest dní v týdnu od devíti do devíti

Premium

V Číně pracují ve vývojových odděleních automobilek modelem 996 – od devíti do devíti, šest dní v týdnu, zazní v novém podcastu iDNES.cz, věnovanému autům, autoprůmyslu a všemu, co s tím souvisí,...

28. března 2025

Největší projekt v historii BMW: revoluční elektromobil má českou stopu

Letos na podzim BMW představí první model z nové generace svých vozů označované Neue Klasse. Automobilka slibuje technologickou revoluci a uvádí, že těmito modely přeskakuje celou jednu generaci...

28. března 2025