Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V novém Porsche 911 zařadíte i sedmičku. V manuální převodovce

  11:47aktualizováno  11:47
Premiéra nové generace Porsche 911 je doslova za dveřmi a automobilka tak odhaluje některé informace o chystaném modelu. Novinka dostane unikátní sedmistupňovou manuální převodovku. To mimochodem znamená, že nová 911 bude mít o tři rychlostní stupně více než Turbo z roku 1974.

Sedmistupňová převodovka není v Porsche 911 nic nového, již nějakou dobu se do této modelové řady montuje dvouspojková sedmistupňová převodovka PDK. Ta se objeví i v nové generaci klasického porsche.

Už v současné generaci pomáhá převodovka PDK snižovat spotřebu paliva, v nové generaci by k podobnému snížení měla přispět i sedmistupňová ručně řazená převodovka s klasickou kulisou řazení. To je ve světě osobních automobilů opravdu neobvyklé řešení. Sedmý rychlostní stupeň bude určen ke snížení otáček motoru ve vyšších rychlostech, čímž se sníží hlučnost, spotřeba i emise. A o ty jde v dnešní době především. Bude zajímavé pozorovat, jestli se automobilka Porsche stane v tomto směru průkopníkem nebo jestli bude sedmistupňový manuál historicky ojedinělým řešením.

Třeba půjde jenom o ojedinělý případ, jakým bylo v řadě 911 použití čtyřstupňového manuálu u modelu Turbo z let 1974 – 1988. První Porsche 911 bylo přitom ve své době průkopníkem, jako jedno z mála aut svého druhu nabízelo standardně pětistupňovou převodovku.

Tehdejší Turbo dostalo čtyřstupňové ústrojí z několika pragmatických důvodů. Pětistupňová převodovka by totiž nemusela zvládat přenášet sílu přeplňovaného motoru, mohly panovat i obavy z trakce – kratší zpřevodování "pětikvaltu" by znamenalo těžší převody a větší riziko protáčení zadních poháněných kol. Když k tomu připočteme nevyzpytatelný turboefekt motoru, byla čtyřstupňová převodovka, která trochu vyhlazovala brutální charakter auta, poměrně logickou volbou. Pětistupňový manuál zamířil do Turba až v roce 1989.

Šest ručně řazených převodů zamířilo do devět set jedenáctky až s novou generací v roce 1995. Šlo o poslední model se vzduchem chlazeným motorem. Tehdy už měl motor nějakou dobu objem 3,6 litru, výkon narostl už na 270 koní, tedy více než mělo první Turbo.

Po více než šestnácti letech nyní přijde další výrazná změna v případě manuální převodovky. Sedmistupňový manuál je spíš než důkazem technického pokroku jakýmsi produktem současné doby. Jen čas ukáže, jestli jej zákazníci přijmou nebo zda vlastně jeho aplikace bude znamenat konec pro manuální převodovky v legendárním porsche.

Zároveň ale převodovka ukazuje, jakým množstvím různých větších či menších změn řada 911 za dobu své existence prošla. Vyznat se ve všech kdy vyrobených modelech chce opravdu dlouhodobé studium a jen vyjmenovat všechny převodovky, které se v řadě 911 objevily, by vystačilo na samostatný článek.



Témata: Porsche


Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.