V novém Porsche 911 zařadíte i sedmičku. V manuální převodovce

  • 40
Premiéra nové generace Porsche 911 je doslova za dveřmi a automobilka tak odhaluje některé informace o chystaném modelu. Novinka dostane unikátní sedmistupňovou manuální převodovku. To mimochodem znamená, že nová 911 bude mít o tři rychlostní stupně více než Turbo z roku 1974.

Sedmistupňová převodovka není v Porsche 911 nic nového, již nějakou dobu se do této modelové řady montuje dvouspojková sedmistupňová převodovka PDK. Ta se objeví i v nové generaci klasického porsche.

Už v současné generaci pomáhá převodovka PDK snižovat spotřebu paliva, v nové generaci by k podobnému snížení měla přispět i sedmistupňová ručně řazená převodovka s klasickou kulisou řazení. To je ve světě osobních automobilů opravdu neobvyklé řešení. Sedmý rychlostní stupeň bude určen ke snížení otáček motoru ve vyšších rychlostech, čímž se sníží hlučnost, spotřeba i emise. A o ty jde v dnešní době především. Bude zajímavé pozorovat, jestli se automobilka Porsche stane v tomto směru průkopníkem nebo jestli bude sedmistupňový manuál historicky ojedinělým řešením.

Třeba půjde jenom o ojedinělý případ, jakým bylo v řadě 911 použití čtyřstupňového manuálu u modelu Turbo z let 1974 – 1988. První Porsche 911 bylo přitom ve své době průkopníkem, jako jedno z mála aut svého druhu nabízelo standardně pětistupňovou převodovku.

Tehdejší Turbo dostalo čtyřstupňové ústrojí z několika pragmatických důvodů. Pětistupňová převodovka by totiž nemusela zvládat přenášet sílu přeplňovaného motoru, mohly panovat i obavy z trakce – kratší zpřevodování "pětikvaltu" by znamenalo těžší převody a větší riziko protáčení zadních poháněných kol. Když k tomu připočteme nevyzpytatelný turboefekt motoru, byla čtyřstupňová převodovka, která trochu vyhlazovala brutální charakter auta, poměrně logickou volbou. Pětistupňový manuál zamířil do Turba až v roce 1989.

Šest ručně řazených převodů zamířilo do devět set jedenáctky až s novou generací v roce 1995. Šlo o poslední model se vzduchem chlazeným motorem. Tehdy už měl motor nějakou dobu objem 3,6 litru, výkon narostl už na 270 koní, tedy více než mělo první Turbo.

Po více než šestnácti letech nyní přijde další výrazná změna v případě manuální převodovky. Sedmistupňový manuál je spíš než důkazem technického pokroku jakýmsi produktem současné doby. Jen čas ukáže, jestli jej zákazníci přijmou nebo zda vlastně jeho aplikace bude znamenat konec pro manuální převodovky v legendárním porsche.

Zároveň ale převodovka ukazuje, jakým množstvím různých větších či menších změn řada 911 za dobu své existence prošla. Vyznat se ve všech kdy vyrobených modelech chce opravdu dlouhodobé studium a jen vyjmenovat všechny převodovky, které se v řadě 911 objevily, by vystačilo na samostatný článek.


Témata: Porsche