Auto, dálnice

Auto, dálnice | foto: Profimedia.cz

V Rakousku od května na zkoušku 160 km/h

  • 137
Od úterý 2. května bude na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem v jihorakouské spolkové zemi Korutany za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.

Navýšení oproti 130 kilometrům za hodinu platným v současnosti má přispět k vyšší plynulosti provozu a bude v alpské republice podle návrhu ministra dopravy Huberta Gorbacha testováno po dobu dvou měsíců.

Informace řidičům, jakou maximální rychlostí se mohou v daném úseku dálnice pohybovat, přinese speciální světelné zařízení nad vozovkou v hodnotě přes pět milionů eur (zhruba 142 milionů korun), vybavené senzory, kamerami a ovládané z centrály správy dálnic ve Vídni.

Zvýšení rychlostního limitu je podle rakouského vicekancléře možné pouze za předpokladu "výjimečně příznivých klimatických i dopravních podmínek". Nebude tedy povoleno celoplošně a také například za deště, bouře, sněžení, nebo v noci.

Zatímco řidiči v zásadě projekt podporují, na druhé straně má Gorbachova vize také řadu odpůrců. Například opoziční strana Zelených i řada dopravních expertů argumentuje zvýšenou produkcí emisí, vyšší spotřebou pohonných hmot až po možnost nárůstu dopravních nehod, aktivisté ze Spittalu chystají na 21. května protestní akci spojenou s blokádou dálnice.

Kromě toho je experiment v rozporu se snahou Evropské unie standardizovat v celém společenství maximální dálniční rychlost na 130 kilometrů za hodinu, což je i nejvyšší povolená rychlost v České republice.

Rakouský ministr však oponuje tím, že v zemi byla zavedena "stotřicítka" na dálnicích již v roce 1974 a současné modely vozů jsou na mnohem lepší úrovni jak z hlediska výkonu, tak i bezpečnostních prvků. Výsledky průzkumu navíc odhalily, že až 70 procent řidičů na dálnicích stávající nejvyšší povolenou rychlost překračuje a Gorbachovu plánu tak trochu nahrávají i statistiky nehodovosti.

V Rakousku loni znovu výrazně ubylo tragických dopravních nehod a kolize na vozovkách si vyžádaly život "jen" 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc podíl úmrtí v důsledku havárií na dálnicích tvoří jen zhruba 12 procent z celkového počtu obětí.

Pokud se ukáže, že opatření nepřispělo k uvolnění provozu nebo dokonce zvýšilo počet nehod, bude ukončeno. V opačném případě se uvažuje o jeho zavedení i na dalších úsecích rakouských dálnic.