Tatra 87

Tatra 87 | foto: Tatra

V Tatrovce je všechno jinak, anketu vyhrála slavná Hanzelkova T87

  • 84
V hlasování veřejnosti o tatrovce se zdálo být jasno. Na internetu s přehledem vyhrála legendární "šestsettrojka". Po přepočítání hlasů z kopřivnického muzea je ale všechno jinak. Celkovou vítězkou je T87 Hanzelky a Zikmunda.

V internetovém hlasování vyhrála s přehledem ikonická Tatra 603. Neméně slavná Tatra 87, která objela se Zikmundem a Hanzelkou celý svět, skončila na druhém místě.

Protože ale tatrováci rozhodli, že hlasy návštěvníků muzea automobilky v Kopřivnici mají větší váhu, rozhodli se hlasy přidělené jednotlivým modelům vynásobit čtyřmi. V tiskové zprávě Tatry se píše: Počet hlasů pro vybrané modely byl násoben koeficientem 4 (počet hlasů z muzea tvořil cca čtvrtinu celkové sumy hlasů z internetu).

Volbu provázel podle zástupců automobilky mimořádný zájem veřejnosti. Deset vybraných historických modelů osobních tatrovek získalo od účastníků ankety celkem 249 805 hlasů. Na internetu hlasovalo 201 730 lidí, v kopřivnickém muzeu 48 075. O přepočtovém koeficientu se při vyhlášení hlasování začátkem léta nevědělo.

Radek Ivaniškin, jeden z mediálních zástupců Tatry, vysvětluje zvolený způsob přepočtu: "Tatra se rozhodla dát vyšší váhu hlasům od návštěvníků kopřivnického muzea."

"Původně se počítalo pouze s tímto hlasováním, internetová anketa přibyla až následně s ohledem na velký zajem o celé hlasování."

"Také tím dostali možnost hlasovat zahraniční příznivci Tatry," vysvětluje Ivaniškin.

"Počet zaslaných hlasů mě mile překvapil. Všem účastníkům ankety děkuji za vyslovený názor. Potvrdil se nám velký zájem, který vyvolala možnost obnovy limitované výroby osobních aut naší značky," řekl Ronald Adams, generální ředitel společnosti Tatra.

Na základě výsledků ankety společnost Tatra nechá zpracovat studii, která se bude věnovat obnovení výroby vybraných tatrovek a kalkulaci s ní spojených nákladů. Společnost také zahájí jednání s případnými výrobci podvozků. Vhodného partnera by Tatra chtěla vybrat do konce letošního roku.

"Věříme, že do konce roku budeme vědět, který model z vybrané trojice budeme vyrábět jako první. Je třeba pečlivě vybrat vhodného partnera, který bude schopen vyrobit podvozky pro nová auta. Možní zájemci o koupi retrovozů se nám hlásí již nyní," dodal Adams.

Tatra T87 získala v konečném účtování celkem 72 178 bodů. Vítězný model vyráběli v Kopřivnici v letech 1936–1950 a proslavili ho zejména známí čeští cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s ním bez jakýchkoliv úprav procestovali během 20. století mnoho světových zemí. Tatra T87 byla ve své době luxusní aerodynamickou limuzínou a vlastnil ji i například egyptský král Faruk I.

Tatra 603

Vítězka internetového hlasování Tatra T603 skončila s 68 722 body na druhém místě. První exemplář sloužil mimo jiné v únoru 1956 jako oficiální vůz československé delegace na zimních olympijských hrách v italské Cortině d’Ampezzo. Tatra ukončila výrobu "šestsettrojky" v roce 1967 a zakoupit si ji mohlo více než dvacet tisíc zájemců po celém světě.

Tatra 57a

Třetím vybraným vozem se stal se 49 681 body předválečný kabriolet Tatra T57a. S dalším bodovým odstupem následovaly modely T600 a T97.

Model počet hlasů internet počet hlasů muzeum (x4) celkem bodů
T87 38 882 33 296 72 178
T603 46 822 21 900 68 722
T57a 20 657 29 024 49 681
T600 28 037 20 256 48 293
T97 15 867 21 256 37 123