Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Václav Havel: Mercedesem do pivovaru

  13:00aktualizováno  13:00
Nezměnil se. Působí stále skromně a i díky svému nevysokému vzrůstu nenápadně. I když už není pár let prezidentem, přesto nad každou otázkou chvíli váhá s odpovědí, státnicky přemýšlí... Václav Havel.

Václav Havel se svým Mercedesem R | foto: Dan MaternaMF DNES

Velký vůz, kterým se snaží značka smíchat do jednoho přednosti limuzíny se sportovními rysy, ale i kombi, velkoprostorového vanu i sportovně užitkového vozu SUV. Takový je Mercedes R Václava Havla.

Havel prokázal, že je stále shovívavý i k otázkám, na které nelze moc chytře odpovědět. Na dotaz jedné novinářky, jaký je řidič, po krátkém zamyšlení odpoví navlas stejně, jak by odpověděla většina řidičů: "Nevím, to musí posoudit jiní. Myslím, že normální.“

Proč právě mercedes?
Protože s ním mám již z minulé doby své dobré zkušenosti.

Mercedes R je silné auto. Jezdíte rychle?
Pokušení jezdit rychle jsem podléhal prvních deset let, zbývajících třicet už jezdím normálně.

Budete se v řízení střídat se svou paní?
Asi ano. Určitě to auto nebudu půjčovat moc lidem.

Máte auto vybavené nějakými speciálními bezpečnostními prvky, třeba neprůstřelnými skly nebo podobně?
Ne, to auto je v běžné výbavě.

Říkalo se o vás, že jste docela fanda do aut. Je to pravda?
No, přímo fanda bych snad neřekl. Ale první auto jsem si koupil, hned když jsem dostal první peníze za uvádění svých her v zahraničí v roce 1964.

Jaká to byla značka?
Simca.

Ale vy jste přece už před prezidentováním měl mercedesa...
Ano, to bylo v půli sedmdesátých let. A i v době, kdy jsem byl pivovarským dělníkem, jsem jezdil do pivovaru mercedesem.

Jak to ostatní dělníci brali?
Hrádeček je vzdálený od toho pivovaru asi dvanáct kilometrů a já jsem jezdil brzy ráno, dělalo se od šesti. Tam bych se jinak, zvlášť v zimě, bez auta vůbec nedostal. Pravda je, že to bylo auto u pivovarského dělníka trochu nezvyklé, ale ostatní to brali tak spíš kamarádsky, prohlíželi si ho, občas mi i něco opravili, když bylo zapotřebí.

Proč mercedesem? To jako dramatikovi se vám zalíbilo jezdit k sudům do pivovaru luxusní značkou?
To ne, ale mercedes mi nejvíc vyhovoval na delší cesty. Přišlo mi tak nějak, že v něm jsou nejvíc potlačené vibrace, na které jsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemjsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemá to nejhonosnější vybavení, co by mohl mít, ale víc mě zajímalo, že je hodně praktický. Kdybychom dělali nějakou velkou cestu se ženou a se psy, tak se nám tam všechno vejde. Říkají, že prý je až na třicet kufrů.

Mercedes R 500 Václava Havla

Objem motoru 4966 cm3
Výkon 225/306 kW/koní
Maximální rychlost 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
Spotřeba 12,3 l/100 km
Základní cena 2 019 000 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.