Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válečný hrdina a předek všech teréňáků slaví 70. narozeniny

aktualizováno 
Willys MB, známý jako Jeep, byl nepostradatelným pomocníkem americké armády na bojištích druhé světové války. Jednoduchý vůz schopný jet cestou necestou se těšil velké oblibě nejenom mezi vojáky, ale po skončení konfliktu i mezi civilisty. Předchůdce slavného válečného džípu vyrobila firma Bantam 21. září 1940.

1945 Jeep CJ-2A | foto: Chrysler

Díky tomu se název Jeep stal synonymem pro jakýkoliv offroadový automobil.

Požadavek na vývoj lehkého průzkumného automobilu vznesla americká armáda už ve 30. letech minulého století. V té době však nebyl považován za urgentní, a tak zůstalo pouze u několika pokusných exemplářů. Situace se však dramaticky změnila poté, co v Evropě vypukla válka. V půlce července 1940 proto byla vyhlášena soutěž na vůz pro tříčlennou posádku s pohonem všech kol.

1941 Willys MA

Výzva byla zaslána 135 americkým výrobcům, kteří měli pouhých 11 dnů na předložení nabídky a sedm týdnů na dodání prototypu. Šibeniční termín většinu potenciálních dodavatelů předem odradil, takže do soutěže vstoupily pouze automobilky Ford, Willys-Overland a American Bantam Car Company.

jeepy

Posledně jmenovaná firma byla jako jediná schopna vše stihnout včas, a tudíž lukrativní zakázku získala. Vůz přezdívaný "Blitz Buggy" začala armáda zkoušet koncem září 1940.

Výsledek testů byl uspokojivý, ale ministerstvo obrany se obávalo, že vítěz nedisponuje potřebnou výrobní kapacitou, a oběma zbylým zájemcům proto prodloužilo lhůtu na dokončení vlastních modelů. Vůči Bantamu to bylo nefér tím spíš, že konkurence mezi tím získala přístup k technické dokumentaci jeho vozu.

Souboj výrobců nejprve skončil remízou, když vojáci nakoupili po 1500 vozech od každého z nich. V létě 1941 ale armáda vypsala rozhodující zakázku na 16 000 aut, kterou vyhrála společnost Willys se svým modelem MB.

Úplně naprázdno z ní ale nevyšel ani Ford. Část objednaných aut se totiž montovala v jeho továrnách, kde mimochodem dostala charakteristickou plochou masku chladiče s výrazným vertikálním žebrováním.

Jeep

Jak auto přišlo k názvu Jeep není zcela jasné. Podle jedné teorie vznikl z označení GP (v angličtině čteno "dží pí"), které nesly vozy původní Fordovy konstrukce. Další badatelé odkazují na kreslený seriál o Pepku námořníkovi, v němž vystupovala postavička Eugene the Jeep. Zvířátko neurčité rasy vynikalo svou obratností a schopností dostat se z každé šlamastiky, stejně jako legendární teréňák. Třetí hypotéza za zdroj považuje slangový výraz "jeep", kterým vojáci označovali podivně vyhlížející a nevyzkoušené součásti výzbroje.

Jeep Willys MB

V tvrdých válečných podmínkách se džíp osvědčil a generál George Marshall ho dokonce prohlásil za "největší americký příspěvek modernímu válečnictví". Armáda proto nakupovala tato auta ve velkém a dohromady bylo vyrobeno kolem 650 000 Willysů MB a jejich identických dvojčat, Fordů GPW. Kromě běžného provedení existovala i obojživelná varianta, která se však příliš nerozšířila.

Jeep Wrangler

Po skončení druhé světové války se džípům otevřela cesta mezi běžné zákazníky. Civilní verze šla dobře na odbyt nejenom v USA, ale i v řadě dalších zemí, kde se licenčně vyráběla ještě dlouho po válce. Také americká armáda začala džíp nahrazovat zcela novým vozem až na konci 50. let.

Značka Jeep je dnes součástí koncernu Chrysler. Stejně jako kdysi tvoří její výrobní program klasické off-roady, k nimž přibyla i módní sportovně užitková auta. Ta sice po technické stránce nemají s původním džípem nic společného, uchovávají si však některé z jeho typických designových prvků, čímž zdůrazňují příbuznost se svým slavným předkem.

1940 Willys Quad Original Pilot
Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.