Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlý závod, pomalý číšník. Když ordinuje „Doktor“ Rossi, nejí se

aktualizováno 
Valentino Rossi a hordy jeho obdivovatelů pádí do Brna. Jejich božský „Doktor“ bude o víkendu jednou z hlavních hvězd závodu mistrovství světa. Na návsi v Tavullii bude opět divoko; pod dohledem Dona Cesareho, samozřejmě.

Ospalá italská vesnička Tavullia je středobodem motorkářského světa. Právě zde žije Valentino Rossi, největší legenda MotoGP. Do Rossiho domácí restaurace může zajít i každý. A když se zrovna jede závod, je to zážitek.

Ceny v restauraci odpovídají běžným italským poměrům. Pizza stojí do deseti...

Restauraci provozuje další místní rodák Paride Pentucci. Osmnáct nedělí v roce má pořádný shon. Jeho restaurace se ten den nacpe k prasknutí. Těch stejných osmnáct nedělí, kdy se jede závod MotoGP. Kde jinde fandit Valentinu Rossimu než v jeho domácí pizzerii pojmenované Da Rossi?

Pizzeria Da Rossi

Leží přímo na návsi Tavullie, která se nachází asi 25 kilometrů od největší italské riviéry Rimini. Návštěvu není třeba rezervovat, v závodní den je ale vhodné přijít s předstihem. Ceny v restauraci odpovídají běžným italským poměrům. Pizza stojí do deseti eur, litrová karafa stolního vína osm. Vítáni jsou i cizinci, obsluha umí obstojně anglicky. Ušetřená eura lze utratit v přilehlém fanshopu VR46 s Rossiho merchandisingem.

Stejně nacpaná bude Parideho pizzeria i tento víkend, kdy se v Brně jede Grand Prix České republiky. A globálně nejzbožňovanější motocyklový závodník světa bude na Masarykově okruhu bojovat o osmé vítězství, kterým by se stal nejúspěšnějším jezdcem brněnské trati a zároveň by se přiblížil desátému titulu mistra světa.

Ale zpět do Tavullie. První červnový víkend je v plánu Velká cena Katalánska. Hodinu před startem závodu je v Parideho pizzerii narváno. Uvnitř i na venkovní terase, kterou obklopují velké LED televize. Mezi stoly kmitají číšníci. Zatím. Na trikách totiž mají výmluvný nápis: Fast race – slow food. Volně přeloženo: čím bude závod atraktivnější, tím později dostanete své jídlo. Jenže za pár desítek minut nikoho ani nenapadne jíst. A ti, co už začali, nechají rozjedené porce na stolech.

Ale dejme tomu, že se najíst chcete. Jaké je menu? Na restauraci, které propůjčila jméno největší motocyklová hvězda současnosti, překvapivě civilní a samozřejmě typicky italské. Pár druhů těstovin jako „primi piatti“, nějaký ten kus masa a asi dvacítka pizz. Ta poslední – nejdražší – se jmenuje La Rossi. Tu si prý sestavil sám nejslavnější rodák, božský Vale, řečený „The Doctor“. Chutě má tedy specifické – na rajčatovém základě se skvějí artyčoky, italský párek salsiccia, parmská šunka a čerstvá buvolí mozzarella. Nesourodou kombinaci pak krášlí osmažená strouhanka.

Ospalá italská vesnička Tavullia je středobodem motorkářského světa. Právě zde...

Ospalá italská vesnička Tavullia je středobodem motorkářského světa. Právě zde žije Valentino Rossi, největší legenda MotoGP.

Čím bude závod atraktivnější, tím později dostanete své jídlo. Jenže za pár...

Čím bude závod atraktivnější, tím později dostanete své jídlo. Jenže za pár desítek minut nikoho ani nenapadne jíst. A ti, co už začali, nechají rozjedené porce na stolech.

Pokud si vyberete, doufejte, že vám jídlo donesou před startem závodu. Anebo že Rossi pojede lidově řečeno „tužku“. Pokud se totiž bude rvát o vítězství, čtyřicet minut se jídla ani pití nedočkáte. Ale vadit vám to nebude. Spolu s dobrou stovkou Italů z řad místních i přespolních budete euforicky křičet před obrazovkou nebo zoufale lomit rukama.

Tak jako v případě Barcelony: Rossi startuje z páté pozice, po startu se propadne až na osmou. To se ještě některé klidnější povahy věnují víc talíři než obrazovce. Jenže pak se Rossi začne propracovávat. Dav pokaždé zahučí a ve chvíli, kdy se po sedmi kolech dostane přes svého úhlavního soka Jorge Lorenza na první místo, u stolů nesedí nikdo.

Když pak italský jezdec Andrea Iannone přebrzdí v zatáčce a nenáviděného Lorenza pošle z tratě do kačírku, zahodí číšníci tácy a začnou skákat radostí. Trochu škodolibé, ale křivda, kterou Lorenzo Rossimu způsobil loni na konci sezony, kdy jej prakticky připravil o titul, se jen tak nezapomíná. A v tomto případě sice Italové proti Španělům obětovali pěšáka, ale král nebyl ohrožen.

Fanoušci MotoGP jsou zvláštní komunita. V dobrém slova smyslu. Na stejné tribuně klidně mohou být kotle několika nesmiřitelných soupeřů, ale lidé fandí společně. Žádní těžkooděnci nejsou potřeba. A vidět je to i v Tavullii. V Rossiho restauraci posedává pár s tričkem fanklubu Marca Marqueze, jiní mají „konkurenční“ bundu továrního týmu Honda. Nejen, že je nikdo nenapadne, naopak. Jásající Italové své „nepřátele“ klidně chytí kolem ramen a dál jásají.

Stejné je to i s nacionalismem. Na něj se tu vůbec nehraje. Ani Španělům tady nikdo do jídla určitě neplivne. A na markýze nad zahrádkou se skví „bienvenuti“ snad ve všech významných jazycích motorkářského světa. Tedy i česky.

Fotogalerie

Brněnskou Grand Prix většina místních viděla alespoň jednou na vlastní oči a fanklub Karla Abrahama má s oficiálním fanklubem VR46 něco jako družbu. Minimálně dvakrát ročně se potkávají – jednou v Brně, podruhé při Velké ceně San Marina a Rimini, která se jede sotva 15 kilometrů vzdušnou čarou od Tavullie.

Ale zpět do závodu. Posledních deset kol Rossi bojuje o vítězství s největším talentem posledních let Marcem Marquezem. Na stolech leží rozjedené porce, které nikoho nezajímají. Všichni se shromáždí u největší televize na terase a neodtrhnou oči od obrazovky.

Když pak Rossi vítězně projede cílem, shluk lidí vybouchne. Nadšením i úlevou. A pozvolna se vrací k studené pastě nebo nakousnuté pizze. Ale neodcházejí. Čeká se na Dona Cesareho, místního kněze. Ten závod obvykle sleduje uvnitř baru.

Pokud Valentino Rossi zvítězí, dopije Cesare sklenku, pomalu se zvedne a jde do kostela. A spustí nejslavnějšímu místnímu rodákovi na počest zvony. Za dvacet let, od brněnského závodu do 125 ccm v roce 1996, zvonily stočtrnáctkrát.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.