Jak dnes rychle přijít k zajímavé sumě peněz? Jednu z možných cest ukazuje ukazuje třicetiletý holandský designér Michiel van den Brink.
Minulý rok si založil firmu, specializovanou na poradenství, průmyslový design a zakázkovou výrobu, jejímž hlavním posláním je podle slov pana van den Brinka malosériová či kusová realizace exkluzivních přestaveb sportovních automobilů.
Jinými slovy splněný sen. V takové branži je důležité renomé a to se pánové van den Brink a jeho čtyřicetišestiletý společník, automobilový a letecký konstruktér Robert Koumans, rozhodli získat radikálně a rychle.
Poslouží jim k tomu nádherný nostalgický model GTO, který svého slavného jmenovce 250 GTO z maranellské stáje rozhodně nepřipomíná jen jménem.
Skutečně mimořádně povedený retrodesign, vezoucí se na vlně obnoveného zájmu o klasické linie, mistrným způsobem spojuje slavnou historii s bohatou přítomností a je snad ještě "ferrarovitější“, než samotný originál od mistra automobilových křivek Sergia Scagliettiho z roku 1962.
Dvoumístné sportovní kupé klasické koncepce vznikne v pouhých pěti exemplářích, takže se zaručeně neokouká; ostatně do nedobytných depozitářů, kde většina z nich skončí, stejně není zvenčí vidět.
Exkluzivitu pojistí i pořizovací cena – superdrahé sběratelské Lamborghini Reventón nedávno ukázalo, že bohatých nadšenců, pro něž není problém vydat za vůz sedmimístnou sumu v eurech, je více než dost, a tak pan van den Brink stanovil cenu základní přestavby na 993 tisíce eur.
Ano, skoro milion a v přepočtu na české koruny suma vypadá ještě zajímavěji. Skutečně nemalé sebevědomí na firmu, existující pouhý rok.
To ovšem ještě není všechno, v ceně totiž není zahrnuto pořízení základu k přestavbě, kterým není nic obyčejnějšího, než Ferrari 599 Fiorano.
Tedy dalších "symbolických" 189 500 eur (bez DPH). K tomu ještě možnost zvolit vyšší stupeň úpravy motoru – místo vyladěného šestilitru ze 650 na 750 koní tentýž dvanáctiválec, převrtaný na 6,3 l, jehož 680 newtonmetrů uděluje novému gétéóčku jízdní výkony, atakující nejrychlejší supersporty.
Automobil vzniká poměrně neobvyklým způsobem – jednotlivé hliníkové díly nové karosérie vyrábí podle zadání ručně specialista na práci s hliníkem, pan Alwin Hietbrink.
Ostatně pro pouhopouhých pět exemplářů, které mají vzniknout, jistě nemá cenu pořizovat nějakou automatizaci, nehledě na to, že už by to potom nebyla ta správná ruční výroba.
Vandenbrink GTO v číslech | ||
599 GTO | 630 GTO | |
motor | V-12, 5998 ccm | V-12, 6300 ccm |
max. výkon (kW/k) | 478/650 | 551/750 |
max. kroutící moment (Nm) | 630 | 680 |
zrychlení 0 - 100 km/h (s) | < 3,6 | < 3,4 |
max. rychlost (km/h) | > 330 | > 350 |
rozvor (mm) | 2750 | |
pohon | zadních kol, vpředu podélně uložený motor | |
převodovka | 6 stupňová ovládaná pádly pod volantem | |
pohotovostní hmotnost (kg) | asi 1500 |