Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Francii musí mít řidiči alkotester. Platí to i pro Čechy

aktualizováno 
Ve Francii patří nově k povinné výbavě řidiče alkoholtester. A podobný nápad se objevil i v Česku, které se k pití za volantem staví nejpřísněji v Evropě. Jednou budou možná muset všichni vozit "balonky". Na dovolenou do Francie si je určitě přibalte.
Profesionální policejní alkotestery stojí až 40 tisíc.

Profesionální policejní alkotestery stojí až 40 tisíc. | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Včera jsem měl několik skleniček vína, ale dneska je mi dobře a žádný alkohol v sobě necítím. Netušil jsem, že bych mohl nadýchat..." Výmluvám, které často slyší policisté, když zastaví řidiče se zbytkovým alkoholem, teď učinili přítrž ve Francii.

Každý šofér zde totiž musí mít od prvního června v autě připravený alkoholtester. A platí to i pro motoristy ze zahraničí, kteří zemi navštíví. Tedy i pro Čechy. Ti si tak nově musí měřiče na alkohol před cestou do Francie sehnat.

"Povinnost držení alkotesteru je ve Francii vázána na řidiče vozidla," zjistilo pro iDNES.cz tiskové oddělení francouzského velvyslanectví Praze." Dekret vyžaduje, aby každý řidič měl u sebe etylotester." Dokonce se tak i jmenuje "Dekret 2012-284 z 28. února 2012 o povinném držení etylotesteru řidičem motorového vozidla".

Novinka začne platit od 1. července. Dekret také nařizuje, že pokutovat za chybějící alkotester má policie až od 1. listopadu. "Řidičům bez něj hrozí pokuta ve výši 11 eur," popisuje novinku Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu.

Francouzi se vydáním speciálního dekretu vyhnuli povinnosti dodržovat takzvanou Vídeňskou úmluvu o silničním provozu z roku 1968, která říká, že auto musí mít povinnou výbavu podle předpisů země, kde je registrováno. Tedy auto s českou registrační značkou musí mít v povinné výbavě výbavu předepsanou v Česku, nikoliv tu, kterou musí vozit v zemi, kde je na návštěvě.

Michal Dlabola, právník specializovaný na dopravní právo, vysvětluje, že pokud by ve Francii zahrnuli alkotester do povinné výbavy auta, nevztahovala by se tato povinnost kvůli Vídeňské úmluvě na cizince. "Tím, že dekret vysloveně říká, že alkotester musí mít u sebe každý řidič - takže už to není výbava auta, ale šoféra, musí ho mít i Češi, kteří přijedou do Francie."

Nezbude tedy než si alkotester na cestu do Paříže nebo na riviéru pořídit. Stačí ten jednorázový. Na benzinkách mívají různé balonky, papírky, které se olizují, a podobně. Nejlepší bude je koupit na první francouzské benzince. V dekretu se totiž také píše, že tester musí odpovídat francouzským předpisům, musí mít výrobní značku a neprošlou dobou expirace. "Alkoholtestery jsou ve Francii běžně k dispozici na benzinových pumpách, v supermarketech za přibližně 1,50 až 2 eura," uvádí mluvčí ÚAMK Michaela Škardová.

Proč s touto novinkou Francouzi přišli? Nejenže si řidiči mohou sami ještě před jízdou otestovat, zda jim nehrozí pokuta, ale když je za volantem zastaví policejní hlídka, sami před ní budou muset nadýchat do přístroje. "Je to další krok ke snižování nehodovosti," vysvětluje Škardová s tím, že právě Francie se do boje za bezpečnější provoz nyní pustila s velkou intenzitou a je v ní úspěšná.

Řidiče z Česka i dalších zemí teď nejvíce zajímá, jak se nové pravidlo ve Francii ujme. A zda ho ve sjednocené Evropě náhodou nebude chtít někdo okopírovat. A třeba zavést plošně.

V Česku měří zbytkový alkohol

I v Česku se přitom před časem uvažovalo o tom, že by řidiči museli v autě povinně vozit přístroj na měření alkoholu v dechu, ale nakonec se od toho upustilo. I proto, že si spousta řidičů takové zařízení již pořídila dobrovolně.

"V tuto chvíli neuvažujeme o tom, že bychom zavedli do povinné výbavy alkoholtester. Mnoho řidičů, kteří chtěli, tak si jej koupili soukromě. A platí, že k jakémukoliv oficiálnímu měření slouží přístroje dopravní policie a rozbory krve," říká Martin Novák z ministerstva dopravy.

Češi na rozdíl od Francouzů používají alkoholtestery zejména ráno po večírku, na němž pili. Chtějí si ověřit, zda jejich tělo všechen alkohol odbouralo.

V Česku totiž není povoleno žádné množství alkoholu v dechu či krvi řidiče, i když tvrdé sankce hrozí až těm šoférům, kteří nadýchají více než 0,3 promile. Navíc komerční alkotestery mají velké problémy právě s určením malých hodnot. A ty, které používá policie, stojí několik desítek tisíc. Test alkotesterů ZDE

Ve Francii hrozí postih až těm řidičům, kteří nadýchají 0,5 promile. Alkoholtestery tu proto mají uplatnění například i po obědě, kdy si dá řidič třeba dvě skleničky vína nebo piva.

V Británii skoro promile, v Česku ani malé pivo

Češi společně s Maďary, Estonci a Rumuny žijí v jedné z mála evropských zemí, kde musí být člověk za volantem úplně "čistý".
 
Naopak nejtolerantnější jsou k alkoholu ve Velké Británii, Irsku a na Maltě. Tam může motorista nadýchat i 0,8 promile, aniž by ho policisté potrestali. Nesmí však zavinit nehodu. Pak jsou tresty o to větší.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil, který před dvěma lety zavedl povinné měření alkoholu u všech tuzemských silničních kontrol, by alkoholtestery řidičům vozit doporučil. "Pro kontrolu před jízdou. Jako prevence je to vhodné. Ale jako povinnou výbavu bych to nezaváděl. Kdo chce, tak už ho má," říká Tržil a připomíná, že se na trhu již začínají objevovat moderní vozy, které podnapilý řidič ani nenastartuje.

Senzory totiž poznají i mírné projevy opilosti. Pokud řidič pil alkohol, počítač to vyhodnotí jako riziko a motor nenaskočí.

Kolik alkoholu policisté tolerují

  • Ani kapku: Česko, Estonsko, Maďarsko, Rumunsko
  • 0,2 promile (asi jedno desetistupňové pivo): Norsko, Polsko, Slovensko, Švédsko
  • 0,4 promile (zhruba dvě desetistupňová piva): Belgie, Bosna a Herceg., Bulharsko, Černá Hora, Dánsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Makedonie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švýcarsko, Turecko
  • 0,8 promile (až čtyři desetistupňová piva): Irsko, Malta, Velká Británie




Nejčtenější

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory paliva budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Další z rubriky

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.