Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve frontě na SAAB je dvacet zájemců

  14:22aktualizováno  14:22
Problémová švédská automobilka SAAB Automobile, divize americké General Motors, je v kontaktu s asi 20 zájemci o její převzetí. Prodej firmy, která je nyní v režimu bankrotové ochrany, by mohl být dokončen v červnu.

Koncept Saab 9-X Air | foto: SAAB

Uvedl to právník Guy Lofalk, který má na starosti restrukturalizaci firmy. Soud také prodloužil bankrotovou ochranu firmy do 20. května. SAAB požádal o ochranu před věřiteli s plánem reorganizace firmy 20. února.

Nad automobilkou však stále visí hrozba kolapsu, protože ani GM, ani švédská vláda zatím nejsou ochotné poskytnout peníze, které by firmě umožnily zůstat samostatným subjektem. Podle Lofalka je prodej důležitou podmínkou pro úspěšnou reorganizaci firmy.

Věřitelé automobilky měli včera u soudu možnost vyjádřit námitky vůči procesu obnovy firmy, všichni však souhlasili, aby automobilka i nadále pokračovala v reorganizaci. Soud proto stanovil, že automobilka může zůstat v režimu bankrotové ochrany do 20. května. Správce však může požádat o prodloužení tohoto termínu.

Lofalk uvedl, že chce v červnu začít jednat s věřiteli o odpisu až 75 procent vedlejšího dluhu. Zbývajících 25 procent by SAAB splatil do roka.

Firma podle něj potřebuje kolem jedné miliardy dolarů (19,6 miliardy Kč). Z toho 600 milionů by měla dostat od Evropské investiční banky, zbývajících 400 milionů dolarů má poskytnout GM, částečně prostřednictvím odpisu dluhu a částečně dodávkou vybavení pro výrobu nového modelu. Management automobilky SAAB plánuje v průběhu příštích 18 měsíců uvést na trh 4 nové modely.

Společnost SAAB loni prodala 93 000 vozů a patří mezi nejmenší výrobce automobilů v Evropě. Do dvou let chce automobilka prodávat 150 tisíc aut ročně. Firma podle agentury DPA zaměstnává zhruba 4 000 lidí, její uzavření by se však mohlo dotknout až 30 000 pracovních míst u dodavatelů.

GM koupila v automobilce SAAB v roce 1990 poloviční podíl a o deset let později firmu zcela ovládla. SAAB však mateřskému podniku od roku 1996 nepřináší žádný zisk. GM v loňském roce zařadila švédskou divizi mezi aktiva určená k prodeji.

Prozatím se přihlásilo dvacet zájemců o převzetí automobilky. Mezi vážnými zájemci jsou také čínské značky, mimo jiné Geely a Dongfeng.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.