GG Quadster

GG Quadster | foto: ČMN - David M. Bodlák a Michal Řádek

Ve jménu šílenství: čtyřkolová motorka GG Quadster

  • 22
Mezi čtyřkolkami je čistokrevnou raritou a už na první pohled je jasné, že jízda na téhle zběsilosti je jen pro otrlé. Švýcaři jsou jedni z nejklidnějších řidičů v Evropě, ale umí postavit i takovou šílenost, jakou je čtyřkolová motorka.

GG Quadster působí na první pohled jako nadpozemské monstrum. Ve skutečnosti se ale jedná o plně homologované dílo inženýrů malé švýcarské firmy GG Motorradtechnik. Nutno podotknout, že v tomto směru jde o jejich druhý počin. Před Quadsterem to byl GG Quad (poháněný boxerem z R 1150 GS), jež se na trhu objevil už v roce 2004 jako něco zcela nového, co mělo skloubit superlativy sportovního vozu s agilitou motocyklu.

GG Quadster

Pánům inženýrům se to očividně povedlo, a tak se brzy pustili do dalšího projektu. Při zachování maximálního pohodlí a užitnosti zároveň tak v roce 2006 spatřila světlo světa ještě větší šílenost - GG Quadster.

Dokonalost sama

Zpracování je precizní ve všech směrech a najít nějakou chybičku nebo nedokonalost je snad nemožné, detailisté si budou užívat vyvedení každé drobnosti.

Charakteristickým znakem quadstera je poněkud zvláštní a rozměrná kapota, do které jsou vsazeny čtyři čočky a velký chladič. Plast, který pilot svírá nohama, ukrývá rozměrný airbox a baterii, nádrž najdete kvůli dobrému rozložení hmotnosti podélně pod sedlem. Celý nosný rám je vyroben z leteckého hliníku, aktivní dynamické šasi tvoří nezávislé zavěšení všech kol pomocí dvojitých A-ramen (jako u vozů F1) a celé to sedí vpředu na sedmnáctipalcových a vzadu na osmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatikách. Výkon je hnán na zadní nápravu a kromě šesti rychlostí vpřed je quadster vybaven i zpátečkou.

Spočinutí na místě pilota doprovází prvotní potíže s tím, jak přelézt přes velké zavazadlové boxy, které jsou po obou stranách. Po překonání této překážky se můžete s chutí uvelebit na velkém a komfortním sedle. Ergonomie posazu je přirozená a řídítka jsou hodně široká. Přístrojovka a veškeré ovládací prvky korespondují s použitím motoru. Tady je všechno made in BMW. Pro plnou informovanost pilota nechybí ani palubní počítač.

Stiskem startéru probouzím k životu zdánlivě kultivované stádo téměř stosedmdesáti koní, produkovaných řadovým čtyřválcem ze sportovního BMW K 1200 S.

GG Quadster

Kurz řazení zpátečky

Ten si v poklidu přede a zahřívá se na provozní teplotu, zatímco já absolvuji kurz řazení zpátečky. Hlasitým klapnutím řadím za jedna a pozvolna opouštím box vstříc paddocku na novém slovenském okruhu Slovakiaring. O pár minut později, už se smíšenými pocity nadšení a mírné nervozity zároveň, mířím k výjezdu na trať.

GG

Malou švýcarskou společnost Grüter+Gut Motorradtechnik GmbH, sídlící ve městě Ballwil, založili v roce 1983 Walter Grüter spolu s Danielem Gutem. Původně začali prodejem a opravami motocyklů značky Moto Guzzi, od roku 1985 rozšířili svoji nabídku o Ducati a BMW. V roce 1994 se pustili do malosériové výroby vlastních motocyklů s postranními vozíky - GG Duetto a následně do custom přestaveb - GG Spartaco, GG Cruso. V roce 2004 přišli s GG Quadem a o dva roky později s GG Quadsterem a neméně šílenou tříkolkou GG Taurus. Poslední dobou se v GG zaměřují na přestavby svých strojů pro tělesně handicapované lidi.

Povrch trati akorát oschl od ranního vydatného slejváku a teplota se pohybuje pod deseti stupni Celsia. V tuto chvíli mi jsou čtyři kola nadmíru milejší. Příjemné je to, že ovládání je jako na motorce. Spojka, plyn, řazení s klasickým bavoráckým dlouhým chodem, jen na to brzdění před zatáčkou si zvyknout. Přední páčka ovládá pouze po jednom čtyřpístkovém brzdiči na předních kolech, což se odráží na nevalném účinku, zato nožní pákou využíváte sílu dalších čtyř třmenů, kterými kotvíte zároveň jak předek, tak zadek, a reakce na sešlápnutí je odpovídající charakteru celého stroje. Do první zatáčky si chci vysednout, ale ouha, ihned nohou narážím do postranního boxu. Čeká mě tedy tvrdý boj s odstředivou silou...

Odstředivka

Přestože má celý stroj se mnou v sedle půl tuny, při plném otevření plynu se překvapivě dostavuje slušné zrychlení (dle výrobce umí stovku za 3,5 s). Motor se nechá ochotně točit až k červenému poli a pokud držíte ručičku ve druhé polovině otáčkového pole, máte okamžitou a ráznou odezvu na otočení plynové rukojeti.

Specialitou Slovakiaringu jsou horizonty, kde se na vrcholu stroj vždy nadlehčí a po dosednutí můžu jít ihned a tvrdě na brzdy. Není se čeho bát, jen pořádně sešlápnout zadní pedál a hlídat si hranici adheze, quadster totiž nemá ABS.

Už od vrcholu zatáčky můžete quadsteru řádně "nakládat", znamená to ale mnohonásobný nárůst odstředivé síly a limitující je především vaše schopnost udržet se. Podvozek se i v extrémním zatížení chová naprosto fantasticky, je čitelný a dává jezdci plnou důvěru.

V jedné pravé zatáčce to trošku přeháním a najíždím do ní rychleji než doposud. Opět na mě nastupuje ohromná odstředivá síla, kdy se na levé ruce vzpírám a přitaženou pravou mám v takové křeči, že nemůžu ani ubrat, ani přidat. Zatáčka se pořád utahuje (další specialitka Slovakiaringu) a zatímco bojuji s fyzikálními zákony, poslouchám pískání prokluzujících zadních kol, sem tam se snažím korigovat směr a... naštěstí to vychází!

GG Quadster

Než se stačím rozkoukat, přichází zatáčka na druhou stranu a pak zase horizont, esíčko, další horizont, rovinka a opět zatáčka. Už jsem se s quadsterem trochu sžil, a tak se venkem pouštím do předjetí motorky, která si jede své tempo. Na cílovku najíždím s jemným prokluzem pod plným plynem a už jako první. Zalehávám za monstrózní kapotu, řadím až těsně pod červeným polem a prolétávám kolem tribuny až na konec cílovky, kde jen nevěřícně civím na tachometr - 220 km/h! Oficiálně udávaná maximálka je o deset kilometrů níž.

GG Quadster
Rozměry délka 2330 mm, šířka 1430 mm, výška 1100 mm, rozvor 1690 mm, rozchod 1170 mm, nádrž 26 l
Motor kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec BMW, objem 1157 cm3, rozvod DOHC, vrtání x zdvih 79 x 59 mm, komprese 13,0:1, max. výkon 123 kW/167 k při 10 250 ot./min, max. točivý moment 130 Nm při 8250 ot./min, elektrický startér, třícestný katalyzátor
Pohon zadní náprava hnaná přes kardan a automatický diferenciál, šestirychlostní převodovka se zpátečkou
Maximální rychlost 210 km/h
Hmotnost 390 kg (suchá)
Podvozek hliníkový rám GG, vpředu i vzadu nezávislá dvojitá A-ramena s nastavitelnými tlumiči, zdvih 100 mm vpředu i vzadu, centrálně nožním pedálem a odděleně přední ruční páčkou ovládaný hydraulický čtyřkotoučový systém s pancéřovými hadičkami, vpředu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 4x čtyřpístkový třmen, vzadu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 2x čtyřpístkový třmen, hliníkové ráfky, pneu vpředu 205/40-17, vzadu 245/35-18.
Cena od 1 000 000 Kč

Další foto quadsteru na icmn.cz. Více o čtyřkolkách v příloze Quad&ATV Českých Motocyklových Novin