Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Skutči se pokutovala rychlost nad 6 km/h, měřilo se stopkami

aktualizováno 
Pokuty za rychlou jízdu padaly už před více než 80 lety. Například ve Skutči na Chrudimsku se automobily směly pohybovat po městě zhruba stejně rychle jako chodci. Kdo šlápl trochu více na plyn, mohl rychle skončit v místním vězení, řekl ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek, který pro městečko na Chrudimsku připravuje část publikace o místní historii za první republiky.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

"V roce 1928 ve Skutči instalovali značky, které omezovaly rychlost automobilů na šest kilometrů v hodině. Vzápětí byly zakoupeny obecní policii stopky, aby mohla rychlost vypočítat, protože žádné radary nebyly," uvedl Junek.

Omezení si vyžádali obyvatelé městečka poté, co automobil srazil malého chlapce a vážně jej zranil. Občané sepsali petici proti rychlé jízdě po městě, městská rada stanovila rychlostní limit a vypsala výběrové řízení na dodání varovných tabulek, které byly umístěny na vjezdech do Skutče.

Od té doby se v zápisech městské rady začalo objevovat, kdo byl pokutován částkou od 20 do 40 korun. Pokuty významně posilovaly rozpočet Skutče, jejich výnosy šly do chudinského fondu. "Kdo nezaplatil, šel na den či dva do vězení. Skuteč tehdy byla soudním okresem a tresty byly velmi rychlé," řekl Junek.

Pro tehdejší obyvatele bylo vězení nejen ostudou, ale často i ekonomickou újmou, neboť například ušlý zisk řemeslníků za dva dny mohl být výrazně vyšší než sama pokuta. Vězení bývala většinou plná, prázdný obecní arest byl výjimkou, která se oznamovala veřejnosti vyvěšením bílé vlajky a psávaly o tom i místní noviny. Podle Junka to však bylo jen několikrát do roka a vlajka obvykle nevydržela na stožáru déle než několik hodin.

Autoři: ,




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.