Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve spykeru naostro a se sekáčkem na led

  12:58aktualizováno  12:58
Vražedně přitažlivá Sharon Stone se bude v pokračování Základního instinktu prohánět ve Spykeru. Co je tato malá nizozemská automobilka zač? Výrobce, který se může pochlubit rodokmenem sahajícím až do předminulého století, se etabloval především jako výrobce luxusních hliníkových sporťáků. Na autosalonu v Ženevě ovšem naznačil, že se chystá i do terénu. Přepychem hýřící SUV Peking-To-Paris bude jezdit až třístovkou.

Spyker D12 Peking-To-Paris | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Catherine Trammellová ujížděla Michaelu Douglasovi v prvním díle Základního instinktu v Lotusu Esprit.

Britská automobilová legenda, kterou jezdil i James Bond se už třetím rokem nevyrábí a o jeho nástupci se prozatím jen šeptá.

"Femme fatale" se proto pro pokračování jednoho z nejznámějších filmů 90. let rozhodla změnit značku.

Spyker C8 Laviolette v černém laku s chromovými doplňky a rudým interiérem se nakonec ukázal jako dostatečně luxusní a výjimečný.

Auto s výrobním číslem 015 je stejně nebezpečné jako jeho řidička. S osmiválcem Audi umí uhánět až třístovkou.

Čtyři stovky koní a 480 newtonmetrů rozjedou auto z nuly na stovku za 4,5 sekundy. Krásná vražedkyně (?) za něj zaplatila 232 500 eur, bez daně.

***

Základní instinkt II: Rafinovaná Sharon se vrací. I se sekáčkem ...VÍCE

***

Spyker mezi prvními
V roce 1898 postavili bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerové první auto poháněné spalovacím motorem. Spykery si průkopníci automobilismu brzy oblíbili a přezdívali jim "kontinentální rollsy".

Míry C8 Laviolette

délka

4185 mm

šířka

1880 mm

výška

1245 mm

rozvor

2575 mm


V roce 1903 fabrika představila model 60/80 HP, který byl vůbec prvním autem, jehož šestiválcový motor poháněl všechna čtyři kola.

Během první světové války se Spijkerové přeorientovali na výrobu letadel (vyrobili 100 letadel a 200 leteckých motorů), aby se po válce opět vrátili k automobilům.

Spykery navázaly na předválečnou vysokou technickou úroveň. Model C4 dostal motor zkonstruovaný geniálním německým inženýrem Wilhelmem Maybachem. "Cé-čtyřka" s číslem karoserie C41 a číslem motoru 3201, vytvořila v roce 1921 vytrvalostní rekord, když během 36 dnů najezdila 30 tisíc kilometrů

Poslední Spykery z první éry automobilky byly vyrobeny v roce 1925. Další kapitola značky se začala psát v říjnu 2000 s modelem C8 Spyder.

Ručně stavěná auta si nedělají zálusk pouze na peněženky boháčů, spykery se pravidelně účastní také vytrvalostních závodů, naposledy dojely na 8. a 11. místě ve dvanáctihodinovce v Sebringu, která otevřela letošní vytrvalostní sezónu.

Spyker C12 LaTurbie
V roce 1922 vyhrál baron Hugo von Pallandt se stejným exemplářem C4, který zajel o rok dříve vytrvalostní světový rekord, vrchařský závod na Mont de la Turbie poblíž Monte Carla.

Další novodobý model automobilky nese jeho jméno. 4585 mm dlouhý roadster pohání šestilitrový motor. 600 koní rozjede C12 na stovku za 3,9 sekundy, ručička rychloměru se zarazí na 315 kilometrové rychlosti.

Všichni chtějí SUV:
Spyker D12 Peking-To-Paris

SUVmánie zasáhla i Spyker. Na autosalon do Ženevy přijel téměř pětimetrový celohliníkový agresivně vyhlížející speciál, nesoucí prapodivné jméno Peking-To-Paris.

Luxusem hýřící kupé-SUV s protiběžnými dveřmi vzpomíná na náročný závod, který se jel roku 1907 z Pekingu do Paříže. Po třech měsících zničujícího boje dojel Francouz Charles Goddard se Spykerem 18/22 HP na druhém místě.

U Spykeru vymysleli svému autu do terénu vlastní označení, říkají mu SSUV (Super Sports Utility Vehicle). Pětisetkoňový dvanáctiválcový šestilitr z produkce Volswagenu rozjede SSUVčko z nuly na stovku za pět sekund. Šestistupňový automat ovládaný pádly pod volantem po vzoru "eF-jedniček" přenáší 610 newtonmetrů na všechna čtyři permanentně poháněná 24palcová kola.

Dva metry široké, 177 centimetrů vysoké a 1895 kilogramů těžké SSUV se rozjede až na 295 kilometrů v hodině. První spykery určené pro cestu z Pekingu do Paříže vyrazí na silnice v roce 2007, předběžná cena bez daně byla stanovena na 235 tisíc eur.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.