Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Zlíně staví unikátní bugatti. Závoďák Elišky Junkové vyjede příští rok

aktualizováno 
Repliku celosvětové známého vozu Bugatti 35 teď vyrábí ve Zlíně. Finišují práce na motoru. První nová Bugatti by měla vyjet z restaurátorské dílny v květnu.

"Jde o závodní model, který musí chytnout každého. Je tam osmiválec. Kdo se s tímhle autem sveze, tak pochopí, jak geniální to byl na svou dobu nápad a chytne ho za srdce," říká o legendární "bugatce" Jiří Valach, který se stará ve společnosti Samohýl o veterány. "Přitom ale připomínám, že je to opravdu závodní vůz. Není tam pohodlí, je to stísněné, je tam horko, hluk, všechno co k závoďáku patří," poznamenal.

Ve společnosti Samohýl MB chtěli nejprve vytvořit pouze jeden kus, pak se rozhodli výrobu rozšířit. "Vyráběli jsme nejdřív model pro výrobu jednoho dílu. To samo o sobě přineslo takové náklady, že jsem se rozhodli vyrobit dalších dvacet kusů replik," uvedl Valach. Dalším důvodem bylo, že náhradní díly, které se podařilo získat ze zahraničí, nakonec nevyhovovaly potřebám zlínské společnosti.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

První motor unikátního stroje by měl zaburácet v únoru. Bugattky si navíc vyslouží své čestné místo v úplně novém Zlínském muzeu.

Ladislav Samohýl slibuje, že první jeho bugatti by mohla opustit restaurátorskou dílnu už v květnu. "Teď máme za sebou tak tři čtvrtiny práce. Máme všechny díly podvozku, podstatné části karoserie, čalounění sedadla, dodělává se opracování kol. Dokončujeme systém brzd. Věnujeme se teď hlavně dílům motoru," popisuje Samohýl.

"První motor by měl lidově řečeno zavrčet někdy na přelomu ledna a února. Do konce března bych chtěl mít dalších pět motorů hotových. Tak v květnu by první kusy mohly opustit dílnu," dodal.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Vozy nebudou určené jen majetným zákazníkům, stanou se hlavní součástí nového muzea, kde si na své přijdou hlavně fanoušci vozů Bugatti. "V objektu budou pouze originály. Necháme jednu rozloženou kopii v průčelí muzea. Pro informovanost zákazníků předvedeme, jak to auto vypadá rozložené. Mělo by to vypadat jako stavebnice, budeme říkat zákazníkům, jak se dá auto poskládat," vysvětluje Samohýl. "V novém muzeu počítáme i s nějakou kavárnou ve stylu Bugattiho," dodal.

"Je vize o tom, aby veškeré informace byly průkazné, kompletní, aby nebyla žádná pochybnost o tom, co je originál, co je kopie. Každý díl bude označen speciálním symbolem, z něhož je zřejmé, že nejde o původní automobil z 20. let.

Cena originálního vozu se zatím vyčíslit nedá. "Nevím, nedá se to odhadnout. Některé věci ještě nejsou vůbec vyrobené. Mám pouze rámcovou představu," potvrdil Samohýl.

Ladislav Samohýl chtěl nejdřív vyrábět jen náhradní díly, pak se rozhodl pro kompletní vůz. Nakonec bude i originálů víc a asi dvacet replik. "Při skládání auta jsme zjistili, že některé kusy budeme muset buď objednávat nebo shánět. Objednal jsem třeba od výrobce z Argentiny nový chladič, ale ten přišel v takovém stavu, že jsme ho mohli tak leda pověsit na zeď. Takže jsme se rozhodli, že si poradíme sami," uvedl Samohýl.

Modelové zařízení a celá technologie, kterou potřeboval vyšla majitele na čtvrt milionu korun. "Takže, když už jsme do toho dali tolik peněz, tak proč tvořit jeden, dva nebo tři kusy. V momentě, kdy jsme zjistili, že najdeme výrobce pro potřebné součásti jsem se rozhodl, že vyrobíme věrnou kopii vozu," vysvětlil.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Ladislav Samohýl má celou sbírku bugatek


A proč se do toho Ladislav Samohýl pustil? "Ten pravý důvod je slavná závodnice Eliška Junková. Můj otec s ní strávil hodně životních chvil. Mám její kompletní životní výstavu. Měl jsem vždy myšlenku udělat původní auto Bugatti 35, se kterým Eliška Junková začínala závodit," odpověděl Samohýl.

Rodina Samohýlova vlastní velkou sbírku historických automobilů včetně vozů značky Bugatti. Při jejich restaurování museli například zhotovit zařízení na odlévání bloku motoru a vyrobit formy potřebné k výrobě řady dílů.

"Aniž bychom se zatím přípravou replik někde nahlas chlubili, už se objevili první zájemci," řekl Samohýl. Potenciální kupci nejsou podle něj "čistokrevní sběratelé" veteránů, chtějí však vlastnit neobyčejně krásný automobil, který třeba odkážou vnukovi. Jeden ze zájemců o repliku je z Číny.

Autoři:


Témata: Bugatti, Hluk, Holding


Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.