Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká raritka vector jde po letech do prodeje. Jeden ze sedmnácti

  9:29aktualizováno  9:29
Značku Vector asi znát nebudete. Firma vyrobila za celou existenci jen asi 22 aut, z toho 17 kusů modelu W8 se dostalo k zákazníkům. Jedno z nich se objeví v polovině srpna na aukci v americkém Monterey. Cena se odhaduje až na 1,5 milionu dolarů.

Vector W8 Twin Turbo | foto: RM Auctions

Vector W8 byl pokus kalifornské mini automobilky vyrobit v USA supersport ve stylu evropských značek Ferrari nebo Lamborghini. Firma se o to pokoušela dlouhá léta a úspěch přišel až před koncem její existence. Ale i to je trochu složitější.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a nevíte, kde si vybrat? Vyberte si svůj nový vůz ze široké nabídky značek a modelů v klidu domova na Automodul.cz.

Vector Motors založil na začátku sedmdesátých let Gerald Wiegert. Původní designové studio se jmenovalo Vehicle Design Force a Vector se mělo jmenovat auto, které vytvoří. Ale až v roce 1978 se firma pustila, již pod novým jménem Vector Aeromotive, do prvního modelu, který stojí za pozornost. Vector W2 vypadal na svojí dobu agresivně a prototyp najezdil desetitisíce kilometrů v běžném provozu. O autě se hodně psalo, zájem médií byl velký. Jenže do sériové produkce se nedostal.

Fotogalerie

Na produkční model si firma musela počkat dalších 10 let, až na konec osmdesátých let. Model se jmenoval W8 a opravdu se stal, alespoň technicky, konkurentem evropských supersportů. Z některých úhlů auto připomíná Lamborghini Countach. Což koncem osmdesátých let byl ve své podstatě již výprodejový model na konci svého životního cyklu. Vector měl ostré hrany a v době vzniku to rozhodně nebyl žádný převratný design.

Důvod byl prostý, W8 byl vlastně evolucí prototypu W2 a ten pocházel ze sedmdesátých let. Technika na tom byla o pořádný krok lépe. Auto mělo částečně hliníkový lepený monokok a moderní lehkou karoserii z uhlíkových vláken a kevlaru. Auto bylo postavené velmi bytelně, mělo vydržet dlouhodobý běžný provoz, což dokládal i poctivý nájezd prototypu W2.

Vector W8 Twin Turbo

O pohon se staral motor od Chevroletu. Osmiválec s objemem 5,7 litru byl dopovaný dvojicí turbodmychadel a poskytoval na svou dobu extrémní výkon 485 kW a točivý moment vrcholil hodnotou 880 Nm. Což byly mnohem lepší hodnoty než u většiny verzí zmíněného Lamborghini Countach. Pokoření evropské konkurence se tak alespoň částečně podařilo. Produkční kusy sprintovaly na stovku za 4,2 sekundy a maximální rychlost překračovala hodnotu 354 kilometrů za hodinu.

Motor měl výkonovou rezervu, při testech na dynamometru dokázal poskytnout až 1 200 koní! Automatická převodovka přitom byla jen třístupňová, vyrobená na zakázku.

Již v době vzniku se Vector W8 prodával za téměř půl milionu dolarů. Auto převzalo 17 zákazníků během let 1989 až 1993. Dnes si ojetiny cenu drží. Na prodej jsou jen výjimečně, a když už se nějaký vector v prodeji objeví, zákazníci u nejhorších exemplářů platí zhruba stejnou částku, jako byla kdysi u nového. Nejzachovalejší exempláře ale mají podle odborníků hodnotu až trojnásobnou, v přepočtu tedy až 30 milionů korun.

Za kolik se prodá exemplář nabídnutý do aukce známého aukčního domu RM Auctions, se ukáže v polovině srpna. Auto nabídnuté do aukce v Monterey má výrobní číslo karoserie 1V9VW2626NW048003, bylo vyrobené v roce 1992 a má červenou karoserii.

Nový majitel si bude užívat velmi nezvykle provedený kokpit, kde řidič a spolujezdec sedí téměř vedle sebe a středový tunel nahrazují extrémně široké prahy u dveří. Dveře jsou výklopné a okna posuvná. Za zmínku stojí tehdejší době poplatný design přístrojové desky s množstvím tlačítek a nebo tlačítka integrovaná do boků sedaček. Milovníci osmdesátkových aut zaplesají a někdo hodně bohatý rozšíří svou sbírku rarit.

Na závěr perlička, auto se pokusila později vyrábět floridská firma Megatech jako model M12. Motor dodalo Lamborghini, ale ani tentokrát auto žádný závratný úspěch nezaznamenalo.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.