Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci umí vyrobit naftu z vody a slunečního záření

aktualizováno 
Biotechnologická firma Joule Unlimited tvrdí, že umí vyrobit naftu nebo etanol z CO2 a vody za přístupu slunečního záření. K tomu všemu jsou potřeba jen firmou patentované geneticky modifikované sinice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Geneticky modifikované sinice mají vyrábět palivo podobné naftě nebo lihu v panelech podobných těm solárním. Ve vodě s vysokým obsahem rozpuštěného CO2 tu za přístupu slunečního světla vzniká jako vedlejší produkt fotosyntézy palivo doslova samo od sebe. Sinice jednoduše vylučují uhlovodíky.

Firma Joule Unlimited tvrdí, že její technologie je spolehlivá a otestovaná. A už připravuje první velkoplošnou továrnu, která má vynález ověřit v širší praxi. Komerční výroba nafty pomocí upravených sinic by pak mohla údajně začít do dvou let.

Firma se chlubí tím, že její technologie odstraňuje biomasu jako dosavadního nutného prostředníka pro výrobu biopaliv. Právě biomasa je zdrojem uhlovodíků pro současná biopaliva a výrobu prodražuje.

Biomasu, i tu odpadní, je totiž potřeba transportovat, zpracovávat a nakládat s odpadem. Technologie firmy Joule by naopak mohla přímo zpracovávat třeba odpadní CO2 z elektráren nebo velkých továren, čímž by pomohla snížit jejich dopad na životní prostředí.

Přímá výroba paliva pomocí sinic má být velmi efektivní, z jednoho hektaru lze ročně získat asi 170 000 litrů nafty. To je čtyřikrát větší výnos než při výrobě biopaliva z biomasy za použití mořských řas. Firma dokonce tvrdí, že její technologie je velmi levná a že je schopna vyrábět jeden barel nafty za zhruba třicet dolarů. V současnosti přitom ropa, ze které je teprve nutné naftu vyrobit, stojí přes sto dolarů za barel.

Odborníci ale zůstávají skepticky opatrní. Tvrdí, že při přechodu na masovou produkci se může objevit řada problémů.





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.