Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V USA chtějí do tří let zavést povinnou tichou poštu mezi auty

  12:08aktualizováno  12:08
Americké vládní úřady začaly dělat první kroky k budoucímu povinnému vybavení automobilů technologií pro vzájemnou komunikaci. Takzvaná "mluvící auta" se budou moci vzájemně varovat před možným nebezpečím srážky, což by mělo výrazně snížit počet nehod. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) oznámil, že začne pracovat na pravidlech pro zavádění této technologie do nových vozů. Podle výzkumné zprávy úřadu by to mohlo ročně zabránit 592 tisícům srážek při odbočování vlevo a přejezdech křižovatek a ušetřit 1 083 životů, uvedla agentura AP.

Technologie zvaná V2V umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si prostřednictvím radiového signálu základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. Palubní počítače pak upozorní řidiče na hrozící srážku. Technologie, kterou loni testovali inženýři v Ann Arboru u Detroitu na zhruba třech tisících vozů, funguje na vzdálenost až 275 metrů.

S projíždějícími automobily budou pomocí nové technologie moci komunikovat i města a obce, které budou investovat do její instalace. Bude tak možné předem informovat řidiče o dopravních zácpách a dalších problémech, aby mohli příslušná místa objet.

Podle únorového prohlášení NHTSA a ministerstva dopravy, začne být tato technologie ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná.

Auta si budou povídat i s chodci

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se začíná mluvit i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním  zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková "tichá pošta".

"Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi," uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. "Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace (rozšíření - pozn.red.), zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech," dodává Lokaj. První sériová auta schopná komunikovat mezi sebou podle něj vyjedou za pět až deset let.

Systém komunikace mezi auty se loni testoval v unikátním projektu v běžném provozu na obchvatu kolem Prahy na sjezdech mezi Jesenicí a Vestcem. Nyní je projekt je utlumený. "Na pokračování výzkumu nyní hledáme financování v ČR i v rámci Evropy," dodává pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj.

Autoři: ,


Témata: Obchvat


Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

První volvo vyrobené v Číně
Vlaková hedvábná stezka přiveze první auto z Číny, je to volvo

Ve středu 31. května dorazí do distribučního centra v Zeebrugge v Belgii první sedan Volvo S90 vyrobený v Číně. Čínská automobilka Geely vlastní Volvo od roku...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Opel Astra  1,4  / 74 kW
Opel Astra 1,4 / 74 kW

r.v. 2011, naj. 64 445 km, benzín
188 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.