Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V USA chtějí do tří let zavést povinnou tichou poštu mezi auty

  12:08aktualizováno  12:08
Americké vládní úřady začaly dělat první kroky k budoucímu povinnému vybavení automobilů technologií pro vzájemnou komunikaci. Takzvaná "mluvící auta" se budou moci vzájemně varovat před možným nebezpečím srážky, což by mělo výrazně snížit počet nehod. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) oznámil, že začne pracovat na pravidlech pro zavádění této technologie do nových vozů. Podle výzkumné zprávy úřadu by to mohlo ročně zabránit 592 tisícům srážek při odbočování vlevo a přejezdech křižovatek a ušetřit 1 083 životů, uvedla agentura AP.

Technologie zvaná V2V umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si prostřednictvím radiového signálu základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. Palubní počítače pak upozorní řidiče na hrozící srážku. Technologie, kterou loni testovali inženýři v Ann Arboru u Detroitu na zhruba třech tisících vozů, funguje na vzdálenost až 275 metrů.

S projíždějícími automobily budou pomocí nové technologie moci komunikovat i města a obce, které budou investovat do její instalace. Bude tak možné předem informovat řidiče o dopravních zácpách a dalších problémech, aby mohli příslušná místa objet.

Podle únorového prohlášení NHTSA a ministerstva dopravy, začne být tato technologie ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná.

Auta si budou povídat i s chodci

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se začíná mluvit i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním  zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková "tichá pošta".

"Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi," uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. "Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace (rozšíření - pozn.red.), zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech," dodává Lokaj. První sériová auta schopná komunikovat mezi sebou podle něj vyjedou za pět až deset let.

Systém komunikace mezi auty se loni testoval v unikátním projektu v běžném provozu na obchvatu kolem Prahy na sjezdech mezi Jesenicí a Vestcem. Nyní je projekt je utlumený. "Na pokračování výzkumu nyní hledáme financování v ČR i v rámci Evropy," dodává pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj.

Autoři: ,


Témata: Obchvat




Hlavní zprávy

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 931 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.