Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká kubánská autorevoluce. Od soboty se mohou kupovat auta

  12:49aktualizováno  12:49
Na Kubě budou moci od 1. října všichni občané legálně prodávat a nakupovat automobily jakýchkoli značek a jakkoli stará. Lidé také budou moci vlastnit i víc než jedno auto. Uvolnění trhu s automobily je další významný krok v liberalizaci komunistické ekonomiky ostrova.

Kubánské automobily | foto: baroska.rajce.net

Vláda oznámila uvolnění trhu s automobily již v dubnu, zákon však vstupuje v platnost až po zveřejnění v oficiálním věstníku. Kupec i prodejce budou muset zaplatit daň ve výši čtyř procent z deklarované hodnoty vozu.

Obchodování s automobily Kuba dosud povolovala jen u vozů dovezených před revolucí v roce 1959. V důsledku toho se Kuba stala zřejmě jedinou zemí na planetě, kde je možné se běžně setkávat s velkým množství klasických "oploutvených" amerických korábů silnic z 50. let jako Chevrolet Bel Air nebo Chrysler Imperial, vesměs v různém stupni rozkladu.

Kubánské taxi

Novější vozidla si mohla dovolit jen hrstka vyvolených jako například sportovci nebo lékaři, kteří pracovali v zahraničí a mohli si auto dovézt.

Vedoucí pracovníci si mohli kupovat od státu ruské lady nebo moskviče, byli však přísně kontrolováni, zda je používají jen k pracovním účelům.

Podle nového zákona budou moci Kubánci, kteří z ostrova odcházejí nadobro, převést vlastnictví svého auta na příbuzné, nebo je prodat. Stát dosud automobily emigrantů zabavoval.

Prezident Raúl Castro zavedl řadu tržních reforem, které mají vytáhnout zemi z ekonomického marasmu. Kuba legalizovala některé typy soukromého podnikání a umožnila občanům najímat si nemovitosti a zaměstnance. Do konce tohoto roku by měl být legalizován prodej a nákup nemovitostí.

Fotogalerie na Rajce.net
Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.