Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká lekce astrologie: nový kombík Opelu pořádně narostl

  12:00aktualizováno  12:00
Hodně velký a honosně vyhlížející opel doplňuje nabídku nové astry, která se předloni představila už ve své čtvrté generaci. A kombíková astra, to je u Čechů pojem.

Opel Astra Sports Tourer | foto: Opel

Josef Šusta vystřídal rovnou dvě astry a nebýt toho, že dostal od příbuzného jinou značku, jezdil by zase v kombíkovém opelu. "Tu druhou dieselovou jsem prodal loni a neměl jsem s nimi nikdy žádné potíže, byla to perfektní auta. Jen běžná údržba destičky, kotouče a další, jak doporučuje výrobce. Nikdy žádná porucha. Super prostorné, nejlepší kufr, výborně přístupný, odstěhoval jsem v tom i skříně, gauč nebo koberce," popisuje své zkušenosti.

Pět set litrů do kufru

Základní cena nového kombíku mířícího proti Škodě Octavii, Fordu Focus nebo Renaultu Mégane je 357 900 korun. Další důležitá čísla: 500 a 1 550, to jsou základní a maximální objemy zavazadlového prostoru v litrech. U kombíků dneška ale nejde jen o litry, ale i o styl. Při stavbě nové dlouhé astry byl tedy hlavní design, protože ten dnes auta prodává, a tak se novinka shlédla ve velké a úspěšné sestře insignii.

Opel Astra Sports Tourer

Jak naložit 500 litrů

Georg Schulz z vývojového centra Opelu prozrazuje, jak se měří objem kufru: "Máme dřevěné cihličky rozměrech 20 ×10 × 5 centimetrů a skládáme je do kufru, dokud není plný." Skládají je tam podélně i na výšku a zkoušejí to několikrát.

Auta si obvykle prohlížíme nejdřív z vnějšku zepředu, ale kombíky často zevnitř a odzadu: Otevřete velké víko kufru, pod ním se líbí chytrá roletka: Když vyklopíte dveře, vyjede kryt v drážkách v zadních sloupcích vzhůru, když potřebujete naložit něco opravdu velkého, shrnete roletku tradičním způsobem. Po stranách kufru jsou různé velké schránky na drobnější věci případně výbavu, kterou občas potřebujete. Nechybí oka k zachycení sítě, která v poloprázdném kufru umravní náklad se sklony cestovat. Nejvíce ale oceníte tlačítka na uvolnění opěradel zadních sedadel z úchytů a sklopíte je bez toho, abyste museli astru obíhat. Drobností, kterou oceníte, je i to, že před sklopením nemusíte vyndavat hlavové opěrky. A nakládání nepřekáží ani práh kufru.

Zbytek nového opeláckého Sports Toureru je stejný s klasickým hatchbackem. Stejně jako krátká astra je i kombík obrovský, hlavně zvenku. Oproti předchůdkyni je delší o nějakých 18 cm, je tedy větší než první generace o kategorii výše posazené vectry (předchůdkyně Opelu Insignia). Svými vnějšími rozměry patří k tomu největšímu, co můžete v téhle třídě sehnat, o to víc se divíte, že uvnitř ty centimetry nevidíte. Interiér je hodně obestavěný, ne že by byl stísněný, místa je v něm dost, ale slupka slibuje o dost víc. Je to daň za bezpečnost posádky.

Uvnitř vypadá hodně luxusně, stejně jako krátká verze astry. I s tou spoustou tlačítek na středovém panelu audia a klimatizace, ve kterých se zorientujete až za dlouhou dobu, pohodlnými a výrazně tvarovanými sedačkami chlubícími se oceněním od asociace německých ortopedů nebo v této třídě nevídaným vyhřívaným volantem. Interiér je taky hezky odhlučněný.

Pohodlný a jistý podvozek

Zvenku je astra od prostředního sloupku (toho za zády řidiče) jiná než hatchback, technika je ale stejná. "Některé díly a konstrukce pocházejí z výše postavené insignie," prozrazuje šéf podvozkářů Stefan Koob. Vůz má přední mcphersonovskou nápravu a vlečená ramena vzadu. Ty ukotvuje Wattový přímovod omezující náklony v zatáčkách. Kombík je hezky obratný v obloucích a klidný při jízdě na dálnici, batoh na zádech mu vůbec nevadí. Podvozek je zároveň vcelku pohodlný.

Opel Astra Sports Tourer

Vyznavači turbodieselů mají na výběr ze čtyř motorů objemů 1,3, 1,7 a 2,0 litru s výkony od 70 do 118 kW. Benzináři vybírají z atmosférických 1,4 a 1,6 (74 a 85 kW), zajímavější jsou jejich přeplňované verze s výkony 103 a 132 kW. Nejúspornější motory mají vystačit podle měření výrobce s 4,1 litry nafty nebo 5,9 litry benzinu.

Prodloužená astra právě startuje do prodeje. Dealeři v ČR už nabírali objednávky koncem loňska, první vozy dorazily na přelomu roku. Jens Hüser, který má na starosti uvedení nového kombíku na trh vypočítává, že ročně chtějí prodat půlmilion aster, z toho má čtvrtina připadnout na kombíky. "Pětapadesát procent z toho má být firemních zákazníků," dodává. Opel se ještě chlubí tím, že astru oceňují pojišťovny za to, že je levná a lehká na opravu.

V základní výbavě má kombíková astra stabilizační systém, čelní a boční airbagy, klimatizaci, autorádio s CD/MP3 přehrávačem, elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka nebo střešní ližiny. Kombíka můžete stejně jako hatchback za dvacet tisíc dovybavit podvozkem z adaptivními tlumiči Flex Ride, kromě tvrdosti odpružení měníte také odezvu na sešlápnutí plynového pedálu a tuhost řízení: rozdíl mezi standardním a komfortním nastavením příliš nepocítíte, sportovní mód už znatelný je.

Připlácet můžete i za xenony, další dva airbagy, tempomat, palubní počítač, parkovací senzory a třeba i navigaci.

co je to kombík

Kombinationskraftwagen, tedy něco jako auto pro kombinovaný náklad, přes týden v něm taháte nářadí a věci pro práci, o víkendu vezete rodinu na výlet. Proto dnes říkáme dlouhým autům s velkým kufrem kombi. Opel je přes padesát let nazýval caravan, podle anglických slov "car" (auto) a "van" (dodávka). Autododávkám je ale konec, dnešní řidiči žádají hlavně auta, která se jim líbí, zjistily automobilky. A tak se nový kombíkový opel jmenuje Sports Tourer, protože "sportování" dnes frčí, i když vezete rodinu na dovolenou. Je však otázka, jestli kombíku přívlastek sportovní sluší.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.